Zakladatel Hithit: Nabízíme lidem podnikání nanečisto. Část první
RozhovoryPokud zvažujete vlastní podnikání a přemýšlíte, kde na ně sehnat peníze, určitě už jste slyšeli o crowdfundingu. Koncept přímého financování, ve kterém ostatní přispívají na váš projekt a na oplátku za nějakou dobu dostanou váš produkt nebo jinou odměnu, se po celém světě stal známým díky americké stránce Kickstarter. V Česku ho před sedmi lety následoval podobně fungující portál Hithit.com, na kterém za tu dobu vznikly už dva tisíce projektů. Jedním ze čtyř mužů, kteří stáli u zrodu stránky, je Aleš Burger. Kromě Hithitu působí jako šéf jedné z největších českých eventových firem a občas přednáší i na ekonomce.
Proč bych se jako začínající podnikatelka měla rozhodnout pro crowdfunding?
Je to podnikání nanečisto. Je to taková zkouška toho, jestli ten business vůbec bude fungovat. Jsou totiž dva scénáře: jeden je, že to podnikání prostě zkusíte. Založíte si živnost, realizujete nějakou investici a pak zjistíte, že to možná nefunguje, že je něco špatně. A bude to hrozně bolestná zkušenost, která vás bude stát spoustu času a peněz. Druhá varianta je jít na Hithit a zkusit si to nanečisto. Budete si muset vypracovat nějaký business plán, udělat nějaký marketing, ale nemusíte mít žádný produkt, ty věci jsou virtuální. To znamená, že si u nás nanečisto uděláte obchod, zabere vám to jenom nějakej limitovanej čas a trh vám dá zpětnou vazbu, jestli o to zájem je, nebo ne. Vy budete dělat úplně stejnej marketing, jako byste dělala se skutečným produktem, ale možná se dozvíte, že to nikoho nezajímá. To vám ušetří spoustu peněz. A pokud to někoho zajímá, tak se stane ještě jeden lepší efekt, a ten bude takový, že na tý startovní čáře budete mít od nás peníze a hlavně validní databázi lidí, kteří s váma chtějí obchodovat. Takže nebudete vyrábět na sklad, ale všechny produkty už budete směřovat přímo ke konkrétním zákazníkům. Proto.
Jak to probíhá, když si chci u vás založit projekt?
Nejdřív se samozřejmě zaregistrujete, to je první krok, což udělá mnohem víc lidí, než kteří to nakonec dotáhnou do konce. Ta původní myšlenka je vždycky hrozně vznosná, ale je za tím samozřejmě nějaká práce. Pak nám v pár větách popíšete, co chcete dělat. To je proto, že my máme dneska databázi tisíců projektů a dokážeme po tom, co si přečteme jaký je váš plán, vám s tím pomoct. Když budete zakládat školku, tak si najdeme všechny školky v historii a řeknem: ‘OK, v tomhle segmentu nejlíp fungujou tyhle odměny, zhruba takováhle částka’, a tím vám pomůžeme ten projekt sestavit. Nebo nám tam napíšete, že chcete založit fašistickou stranu a my řeknem ‘Ne, tohle prostě nechceme’. Ale není důvod kvůli tomu rozepisovat celý projekt. Na ten první kontakt nám skutečně stačí jen jeden odstavec o tom, co chcete dělat. A pak na tom začnem‘ společně pracovat. My vám budem‘ říkat, co je důležitý abyste zajistili. Natočili video, vymysleli odměny a společně to sestavíme.
Takže nemůžu do hithitu přijít s jakýmkoliv nápadem a projde mi to.
Ne, to ne. Můžete přijít s jakýmkoliv, ale nemusí vám to projít. Pokud nebude ten projekt odporovat našim morálním zásadám nebo zákonům České republiky, tak ho pustíme dál. Dřív jsme totiž měli tendenci některý projekty odmítat, protože z některých už na první pohled vidíte, že je to blbost a že je tam v podstatě nulová pravděpodobnost, že to vyjde. A ty jsme odmítali. Ale pak vidíte, že uspět může i úplná kravina, pokud je na ni skvěle udělanej marketing, a z toho důvodu jsme si řekli, že tenhle soud nebudeme řešit my. Nás skutečně zajímá jenom morální a právní rovina, všechno ostatní povolíme.
„Jsme klasický e-shop, jen s neexistujícím zbožím.“
Pokud nápad projde, předpokládám, že za to budete něco chtít. Na kolik mě vyjde, když u vás budu zakládat projekt?
My si bereme provizi za to, že vám poskytujeme platformu Hithit. Je to proto, že jsme platfoma, na které si dokážete během odpoledne vytvořit svůj vlastní e-shop, navíc s neexistujícím zbožím. V tom je Hithit unikátní, za to se platí. Základní sazba téhle provize je 9 %, ale dokážeme ji přizpůsobit podle velikosti projektu. Čím větší projekt, tím nižší ta sazba. A někdy samozřejmě můžeme mít nějaký osobní zájem, aby ta věc vyšla, nebo nám přijde amorální si z toho brát provizi, případně tak velkou, a můžeme ji snížit.
Co všechno to zahrnuje?
V tomhletom máte nějaký základní balíček propagace, což se omezuje třeba na naše sociální sítě nebo na náš newsletter. Pokud se rozhodneme, že vám s tím pomůžeme nějak víc, tak to je placená služba. Ještě je důležité zmínit to, že pokud neuspějete, nic neplatíte a všechny peníze se vracej. A to je důležitý pro nás- protože když vy neuspějete, my nedostaneme provizi. Tudíž naším bytostným zájmem je, abyste uspěla. Protože pak si z vás můžeme vzít tu provizi. Proto pomáháme.
Máte nějak pojištěné to, že člověk s vybranými penězi neuteče?
Tohle je na přednáškách nejčastější dotaz. Co se stane, když ty peníze vyberu a uteču s nima. To se prostě nikdy nestane a je na to hrozně jednoduchý vysvětlení. Takhle uvažujou lidi, který ten projekt nemaj‘. Který se jenom chtějí o Hithitu dozvědět. Ale představte si to z druhý strany: že máte v hlavě skvělej nápad a jediný, co vás od něj dělí, je to, že na něj nemáte peníze. Jakmile vám někdo dá ty peníze, tak vás ani nenapadne ten projekt nezrealizovat. To je vlastně splnění vašeho snu. A druhá věc, crowdfunding funguje hodně v osobní rovině. Vy budete muset použít vlastní sociální sítě pod vlastní identitou, budete muset psát vlastním mailem e-maily, a to byste se vlastně totálně znemožnila. To je lepší si na falešnou občanku půjčit auto v půjčovně, někde ho prodat a utéct.
,,Zpočátku jsme museli lidi přesvědčovat, že to není podvod.“
Hithit působí už od roku 2012. Jaké byly jeho začátky?
Začátek byl v podstatě shoda náhod. My jsme čtyři společníci, dva z nás vlastní obrovskou softwarovou firmu a kdysi dávno, tuším v roce 2011, viděli Kickstarter, pramatku všech crowdfundingovejch stránek. A s jejich neomezenými zdroji je nenapadlo nic jiného, než si naprogramovat svůj vlastní Kickstarter. Ale neměli kolem sebe nikoho, kdo by potřeboval peníze. Pak jsme se potkali na jedněch závodech, oni mi ten projekt popsali a já jsem jim řekl, že já mám kolem sebe spoustu kreativních lidí, pocházím z prostředí eventové produkce a kultury a koncertů a podobně, a domluvili jsme se, že tu firmu uděláme společně. Že oni zajistí tu softwarovou podporu a já zajistím zdroj lidí, který potřebujou peníze. Ale ještě jsem si vymínil, aby s náma v tý firmě byl ještě jeden člověk, a to byl bývalý novinář Pavel Eichler. Tím jsme vlastně založili skvělou kombinaci, kdy v týmu máme PR specialistu, mě jako producenta s kontaktama na spoustu kreativních lidí a dva lidi, který nám zajišťujou neomezenej softwarovej upgrade. Takže v týhletý sestavě jsme byli schopní tu firmu relativně rychle zprovoznit a hned první den, kdy jsme Hithit spustili, tak nám tam běželo asi dvanáct projektů a první hodinu jsme měli třeba přes tři tisíce návštěvnost.
Takže jste neměli problémy, že tomu lidi nevěřili?
To zase ne. My jsme první roky museli lidi přesvědčovat, že my nejsme žádný letadlo, že to není žádná loterie, že to je v podstatě úplně normální platforma peer to peer, která takhle normálně funguje ve světě. Tím, že Hithit ovládá 70 % trhu, je osvěta na nás. A my jsme dřív skutečně museli relativně často vysvětlovat, jak to celý funguje a že to není žádnej podvod, žádný letadlo, na každýho se dostane, nebo dostane peníze zpátky. A dneska máme za sebou tisíce projektů, takže lidi věděj, že když někam poslali peníze a ten projekt neuspěl, úplně normálně přišly zpátky.
Druhou část rozhovoru očekávejte v následujících dnech.
Mohlo by tě zajímat:
- "Žižkovský tygr" Marek Vašátko: Švédsko sice nebyla první volba, ale díky běžkám mě moc lákalo
- Kateřina Legnerová: Pracovat při studiu ano, ale ne za každou cenu
- Adam Vološin: Na cestu na kole z Porta do Prahy mě namotivovala moje nadřízená