Zahraniční studenti mají lepší ekonomické základy. Transformace je pro ně většinou nová
NezařazenéFakulta mezinárodních vztahů nabízí magisterský obor EGEI, v rámci
něhož posluchači během jednoho roku postupně navštíví univerzity ve
třech různých zemích a následně získají titul M.A. O své zkušenosti
s programem se v rozhovoru podělili jeho současní studenti Aleš Veselý
(ČR) a Davide Vurchio (Itálie).
Proč jste se EGEI rozhodli studovat?
Aleš: Po dokončení bakalářského studia na Vysoké
škole ekonomické (VŠE) jsem chtěl studovat v zahraničí, ale nejen na
semestr. Takto jsem mohl vyjet do více než jedné země a studovat evropskou
integraci, na kterou jsem se soustředil už dřív. Na rozdíl od běžného
semestrálního výměnného pobytu se jedná o kompletní magisterský
program.
Davide: Já jsem se chtěl zabývat ekonomií teoreticky,
hodně bych chtěl dělat výzkum a tento program je pro mě ideální volba.
Mohu si vyzkoušet skutečnou vědeckou práci. Navíc je tu ta možnost
studovat v zahraničí.
Které země jste navštívili?
Davide: Na tomto programu se podílí víc států a každý
rok jej organizují jiné země. V našem případě jsme strávili jeden
trimestr v Lille, pak v Antverpách a teď v Praze.
A kde se vám líbilo nejvíce?
Aleš: Těžko říct. V každé zemi to bylo jiné, jiní
lidé. V Lille jsem byl rád, protože umím francouzsky a mohl jsem to
zužitkovat. Na rozdíl od Antverp jsem se poznal s místními studenty a užil
si hodně legrace. Antverpy jsou na druhou stranu mnohem hezčí město
s historickým centrem, které jsme si mohli víc užít, protože jsme
nebydleli na periferii jako v Lille.
Davide: Já si asi nejvíc užívám Prahu. Je to
turistická destinace, tak je tu hodně k vidění. Navíc jsme tu všichni
pohromadě, v Lille a v Antverpách jsme bydleli jinde a obzvlášť v zimě
bylo těžké dostat se jeden k druhému. Líbí se mi tedy Praha, užívám si
tu město a tak jsem to vlastně i očekával.
Výuka byla rychlá a intenzivní
Jak jste zvládali studovat během jednoho roku na několika
univerzitách?
Davide: Hodně náročné je třeba zajistit si ubytování.
Je pravda, že se organizačně vyskytly problémy, ale nic tak závažného,
aby to nešlo vyřešit. Všude byl koordinátor, který se opravdu snažil.
Takže já osobně to vnímám hlavně z pozitivní stránky a vidím ty
zážitky.
Aleš: Mně například bylo líto, že jsem neměl více
času cestovat po Francii. Ale z pohledu studia je to podle mě velmi
přínosné. Výuka probíhá v rychlém tempu. Kurzy jsou intenzivní a
náročné. Pobyt v dané zemi je zakončen zkouškovým obdobím, pak bylo
příjemné změnit lokalitu a „pročistit si hlavu.“
Pomohl vám program pochopit lépe téma, kterému se
věnujete?
Aleš: Rozhodně ano. Studujeme evropskou integraci a
částečně i mezinárodní vztahy. Velkou výhodou je, že v rámci tohoto
tématu máte možnost diskutovat o problémech se spolužáky, kteří
pocházejí z různých států. Navíc pobyt v zemi sám o sobě nám dává
příležitost pochopit její komplexní problematiku, protože se musíme
adaptovat na nové studijní prostředí.
Davide: V Praze máme předmět „Ekonomická transformace
evropských postkomunistických zemí.“ Je to pro nás zajímavé, protože
většina z nás nemá s touto problematikou žádné zkušenosti.
Aleš: Fronty na pomeranče, nedostatek některého zboží
nebo že po Sametové revoluci došlo k privatizaci, jsou pro západní
studenty nové.
Kde chcete v budoucnu vaše vzdělání zužitkovat?
Davide: Já si myslím, že úplně nejlépe využijeme
program prostřednictvím výzkumu, protože je pojatý opravdu velmi
teoreticky. Hodně se zabýváme mikroekonomickým pohledem na spoustu
problematik. Je to všechno založeno na teoretickém studiu materiálů.
Takže studium je zaměřené spíše akademicky než
prakticky?
Aleš: V porovnání s programy jako je MBA je dost
teoretické. Podle mě můžeme na program navázat třeba prací v Evropské
komisi nebo jiné podobné instituci.
Jak hodnotíte obtížnost?
Davide: No, já se rozhodně nikdy víc neučil. Ale ať to
radši posoudí Aleš.
Aleš: Myslím si, že je to individuální. Někteří
studenti už jeden magisterský program absolvovali. Studenti z VŠE mají
většinou jen bakalářský diplom, takže pro nás je to v tomto ohledu
trochu těžší. Řekl bych, že zahraniční studenti, ne všichni, mají
lepší základy ekonomie a souvisejících předmětů. Zase v některých
fázích trimestru v Praze, studenti z VŠE měli výhodu v otázkách
transformace ekonomiky.