Začínal na Boeingu 777, pak přešel na papírovou vlaštovku

20. 3. 2012 | | Nezařazené titulní obrázek

Příští týden v Praze vyvrcholí národní kvalifikace světového
šampionátu v hodu vlaštovkou Red Bull Paper Wings. Student
Podnikohospodářské fakulty Tomáš Vrbický bude chtít být mezi třemi
nejlepšími piloty, kteří pojedou na světové finále do Salzburgu.
V rozhovoru pro Studentský list mimo jiné mluvil o holení rukou a poodhalil
tajemství správné přípravy na ty nejlepší letecké výkony.

Prý jsi v létání vynikal už od dětství. Je to
pravda?

Ano, létání mě fascinovalo už od mala. V pěti letech jsem sestrojil svůj
první aeroplán, na kterém jsem ulétl 19,3 metru. Byl to Boeing
777 v životní velikosti z Ábíčka (časopis ABC populární ve druhé
polovině 20. století – pozn. red.). Pouštěl jsem ho ze stodoly přes
náš hnojník, který má přesně 20 metrů na délku. Boeing ho přelétl
skoro celý.

Jak se z Tebe tedy stal „vlaštovkář“?
Letadla mě brzy přestala bavit, tak jsem se vrhnul na královskou
disciplínu – vlaštovky. U nás na Býšťsku je to něco jako
národní sport.

Čím je Býšťsko tak specifické, že se tam vlaštovkám
daří?

Především kopcovitým terénem, který je ideální pro pastevectví. Když
na zimu zaženeme všechen dobytek do chléva, tak nám zbývá spousta času.
Při dlouhých zimních večerech pak sestrojujeme vlaštovky.

Proč ses rozhodl zúčastnit se Red Bull Paper Wings?
Pro nás vlaštovkáře je RB Paper Wings něco jako pro cyklisty Tour de France
nebo pro atlety olympiáda. Je to věc prestiže.

Už ses někdy podobné vlaštovkové soutěže zúčastnil? Jaká
byla na závodech atmosféra?

Letošní ročník Red Bull Paper Wings bude můj první, jelikož jsem ještě
relativně mladý. Ideální věk pro tento sport je 32 let. Každoročně se
však účastním vlaštovkových sletů, které jsou považovány za
neoficiální mistrovství republiky. Je tam poměrně vysoká konkurence,
z čehož plyne soutěživá, místy až nevraživá atmosféra. Člověka pak
mrzí, když se každý rok objeví nějaká dopingová aféra. Není se čemu
divit, doping ke každému masovému sportu asi patří. Můj kamarád Tonda
Záleta to jednou srhnul slovy: „To víš, na sletu jde o všechno.“

Věnuješ se speciální přípravě na Red Bull Paper Wings nebo se
spoléháš na své zkušenosti?

Snažím se nic nepodcenit. Právě jsem se vrátil ze Švýcarska, které je
Mekkou vlaštovkového sportu. V horách jsem tam pracoval na své kondičce a
technice (viz fotogalerie níže – pozn. red.).

Je výhodné trénovat v horách, když se soutěže odehrají
v krytých budovách?

Hory jsou ideální místo na trénink. Pobyt ve vyšších nadmořských
výškách podporuje tvorbu krvinek a zároveň tu dochází k delším hodům.
Závodník tak může vidět své chyby, které by se za normálních podmínek
ani neprojevily. Lze tím odbourat špatné návyky. Čerstvý vzduch mi navíc
umožňuje nacvičit akrobatické prvky, které jsem ještě nikdy neodlétnul.
Je to jako když freestyleři skáčou v létě do bazénu a posílají tam
triky, které by si na sněhu netroufli.

Připravují se stejně pečlivě i ostatní piloti, nebo sis dal
letos mimořádně záležet?

Každý se připravuje jinak, po svém. Ale jednu věc mají piloti vlaštovek
společnou. Je to holení rukou. Neodborná veřejnost si oholené ruce často
plete s módou, ale pro nás je to důležité. Cyklisté si přece také holí
nohy. Když se člověk položí do hodu moc, mohou vznikat ošklivá zranění.
Dlouho jsem tomu nerozuměl, ale když mi jednou vyndávali asfalt z neoholené
ruky, pochopil jsem. Oholené části těla se navíc lépe masírují.

Která konstrukce papírové vlaštovky je tvá oblíbená? Jakou
gramáž papíru používáš?

Létám na klasické AK 738 (obyčejná vlaštovka z papíru – pozn. red.).
Papír si sám upravuji na děrovačce. Ale to už jsem pravděpodobně
prozradil příliš.

Budeš z VŠE jediný, kdo se předvede v Praze divákům, nebo se
chystají vyniknout i tví spolužáci?

Z VŠE se určitě zúčastní spousta závodníků. Nedokážu ale odhadnout,
kteří to nakonec budou. Většina závodníků čeká do poslední chvíle.
Patří to k jejich taktice. I mezi diváky se určitě najdou ekonomové.

Česká část třetího ročníku světového šampionátu v hodu
vlaštovkou Red Bull Paper Wings 2012 vyvrcholí na
Fakultě stavební ČVUT (Thákurova 7, Praha 6) ve středu
28. března 2012.

18 hodin odstartuje pražská
kvalifikace
, na kterou ve 20 hodin naváže
národní finále, kam postoupí jen ti nejlepší
z kvalifikačních bojů, které se letos odehrávají v deseti univerzitních
městech. Soutěžit se bude ve třech disciplínách (vzdálenost, doba letu a
akrobacie). Tři nejlepší piloti pojedou reprezentovat Českou republiku na
světové finále, které se odehraje v květnu Salzburgu.

Chcete-li přijít podpořit Tomáše Vrbického v jeho
snaze o vítězství, být svědky případného národního nebo dokonce
světového rekordu a poslechnout si koncert Prago Union,
jejichž vystoupení celý večer okoření, nebudete muset platit ani korunu.
Vstup je totiž zdarma!

Více informací o akci, pravidla jednotlivých disciplín, fotky, videa a
aktuální žebříčky najdete na www.redbull.cz/paperwings

FOTOGALERIE ze soustředění ve Švýcarsku (archiv Tomáše
Vrbického)

Mohlo by tě zajímat: