Většinu videí dělám z hlavy, říká zakladatel ekoFunu
RozhovoryKromě učebnic nebo poznámek z přednášek využívá řada studentů
VŠE ke studiu na zkoušku z ekonomie, matematiky a statistiky i videa na webu
ekoFun. Jak příprava této internetové výuky probíhá a jaká videa
v dalším půlroce přibudou? To si přečtete v rozhovoru s autorem tohoto
projektu Lukášem Frýdem, který je absolventem VŠE a dokončuje magisterský
obor na Institutu ekonomických studií. Od září nastupuje na doktorský
program na katedře Ekonometrie Fakulty informatiky a statistiky.
Co tě vedlo k založení webu ekoFun?
Jednak jsem si chtěl zkusit doktorát nebo alespoň master program
v zahraničí, tak aby mi to zapadlo do životopisu. A za druhé jsem doufal,
že na webu budu mít reklamy, což by mi pak případně pomohlo zaplatit
školné.
Povedlo se ti získat tyto peníze?
Ne, ono to není tak jednoduché, byl jsem dost naivní, takže už jsem se
na to vykašlal. Občas mi někdo něco přispěje, celkově si myslím, že
jsem v malé ztrátě.
V současné době se může dívat na videa po registraci každý.
Plánuješ do budoucna obsah nějak zpoplatnit?
Určitě ne. Je to můj koníček, plánuji i zrušit registraci, jinak
všechna videa si dělám sám.
Plánuješ přidávat na ekoFun další videa?
Pořád tam chci dodělat ekonometrii, to bych měl rád hotové do Vánoc.
Časem kvantitativní finance.
Kolik času výroba jednoho videa zhruba zabere?
To je hodně individuální. Ze začátku jsem si i dokonce psal, co budu
říkat, ale od toho jsem upustil, trvalo to hodně dlouho. Nejsložitější je
určitě příprava v PowerPointu. Když si k tomu sednu, tak jsem schopný
udělat asi jednu přednášku za den, kterou pak rozdělím na několik
částí. Ohledně přípravy. Většinou si vyberu jednu knihu pro osnovu, ale
inspiruji se i jinou literaturou, kterou jsem v minulosti přečetl. Snažím
se učit pouze látku, kterou již mám zažitou. Obecně si myslím, že není
dobré, aby někdo učil nebo doučoval látku, kde je na stejném „levelu“
jako ten, koho doučuje. Vždycky jsem chtěl být minimálně o dvě úrovně
dál, takže proto svým způsobem nemusím nic moc hledat.
Podle toho, co jsem četla na internetu, jsi i doučoval ekonomii.
Tomu se ještě věnuješ?
Už ne, dělal jsem to právě před tím, než jsem založil ekoFun.
Je podle tebe ekonomie „praktická“?
Studenti o ekonomii často říkají, že je jim k ničemu. To je na jednu
stranu pravda, protože aby jim k něčemu byla, museli by mít pokročilejší
kurzy a hlavně by museli projít ekonometrii. Takto si ale myslím, že je
dobrá k tomu, že může naučit lidi analyticky myslet.
S čím podle tvé zkušenosti mají lidé z VŠE při studiu
ekonomie největší problém?
Myslím si, že nemají úplně dobrý základ středoškolské matematiky.
Nejde ani tak o to počítat, ale ekonomie, hlavně mikro, je matematika a je
třeba ji za tím vidět. Takže mi třeba přijde divné, pokud se učí mikro
před matematikou, kdy ještě spousta lidí nezná ze střední derivace. Lidi
se pak naučí, jak ten graf vypadá, proč tak vypadá, ale kdyby najednou
dostali jiný graf, který není v učebnici, tak mají problém. Proto se
snažím ekonomii vysvětlovat matematicky, respektive podrobně vysvětlit tu
matematiku, co mají v učebnici, aby to studenti chápali.
Podle tvého profilu na internetu studuješ i na Institutu
ekonomických studií (IES) na Karlově univerzitě. Plánoval jsi ekoFun
původně spíš lidi z VŠE, nebo pro tamní studenty?
Chtěl jsem mít co nejširší spektrum a hlavně ta základní ekonomie je
ve všech školách dost podobná. A IES je už úplně někde jinde, pokud
bych se zaměřil na ně, tak už by to nebylo pro nikoho dalšího. Tam je to
mnohem více matematicky zaměřené a také bych nebyl minimálně o dva
„levely“ dál .
ČTĚTE TAKÉ:
- Ekonomické
predmety sú stále najväčším postrachom študentov - Raději
mám ústní zkoušky. Učitel pozná, zda student pochopil látku - Měla by se
zavést matematika, která studentům pomůže s mikroekonomií