Učitelé Borce kritizují, ale chtějí na něj mít přístup

12. 4. 2005 | | Nezařazené

I když mají učitelé přístup na server http://www.vseborec.cz oficiálně zakázán, nemálo z nich se na Borce dostane s pomocí studujícího potomka, spřátelených studentů nebo kolegů. Studentský list se proto několika pedagogů zeptal na to, co o serveru soudí.

I když mají učitelé přístup na server http://www.vseborec.cz oficiálně zakázán, nemálo z nich se na Borce dostane s pomocí studujícího potomka, spřátelených studentů nebo kolegů. Studentský list se proto několika pedagogů zeptal na to, co o serveru soudí.

„Borec? Ten mě opravdu naštval,“ stěžuje si doktorandka z Fakulty mezinárodních vztahů (FMV). „Někdo tam pod svým jménem zveřejnil materiály, které jsem studentům dala na server Semestr a jejichž příprava mi zabrala dost času,“ říká doktorandka. „Navíc jsou některé prezentace v bodech, a pokud studenti nechodí na přednášky a jen si stáhnou tyhle materiály, mohou něco pochopit nepřesně,“ dodává.

A co si myslí o referencích na učitele? „Když má někdo připomínky, ať je přijde říct nebo ať je napíše do oficiální ankety,“ nabádá doktorandka. Pokud hodnocený zjistí, že student má v něčem pravdu, musí se nad tím zamyslet, míní vyučující z Fakulty financí a účetnictví (FFÚ). „Je to ale individuální. Má-li někdo k výuce lhostejný přístup, stejně si názor studentů k srdci nevezme,“ myslí si.

Kdo má pořád vymýšlet nové varianty?

„Když si o sobě přečtu – je ošklivá, ale zvykla jsem si na ni – jak mám na takový komentář reagovat?“ ptá se její kolegyně ze stejné fakulty. Student, který nedostane zápočet, se podle ní často jde na server vyvztekat.

V hodnocení se často uvádí, jestli je učitel „dávač“ a předmět „dávačka“. „To máme učit podle toho? Vědí studenti doopravdy, co od svého studia očekávají a co vyžadovat od nás?“ ptá se doktorandka FMV. K variantám dodává: „Vymyslet jich každý semestr třeba dvanáct není legrace. Navíc se skoro okamžitě po písemce objeví na internetu. Jaké otázky mám vymýšlet? Vždyť jde jen o to, aby studenti pochopili základní souvislosti. Na to by jim mohly stačit i středoškolské znalosti problematiky,“ konstatuje doktorandka.

„Vymyslet desítky otázek tak, aby se od sebe lišily a přitom byly varianty vyrovnané, je skutečně hodně pracné,“ potvrzuje pedagožka z FFÚ. S využitím starých otázek studenti testem nějak projdou. „Až v praxi pak zjistí, že tu látku skutečně potřebují,“ pokračuje vyučující.

Ekonomové baťůžkáři

„Taky jsme si za dob studií psali taháky. Tím se to člověk aspoň trochu naučí. Teď jsou ale na Borci připravené velké taháky na inženýrku tu a tu. Jen vytisknout,“ podivuje se citovaná doktorandka. Další vyučující z Fakulty financí a účetnictví je ještě příkřejší: „Takovým studentům říkám baťúžkáři. Chodí po škole pro podpisy v indexu a to je jediné jejich úsilí,“ myslí si pedagožka.

Existují ale také učitelé, kterým varianty na Borci nevadí. Jedna z vyučujících podnikové ekonomiky dokonce na cvičeních studenty ujišťovala, že testy budou skutečně shodné s těmi, které jsou k nalezení na Borci. Naopak učitelka statistiky na semináři varuje před stahováním domácích úkolů z Borce, protože jsou chybně vypracované.

Oslovení učitelé si shodně stěžovali i na kopírování seminárních prací. „Ještě tak pro inspiraci. Nebo kdyby se studenti aspoň namáhali napsat vlastní úvod a závěr, nebo názory,“ říká vyučující z Fakulty mezinárodních vztahů. Jednou dokonce student – muž – odevzdal práci napsanou v ženském rodě.

Jsou učitelé nepřátelé studentů?

Citovanou doktorandku zaujala diskuze o případném zpřístupnění serveru pro učitele. „Přece nebudeme informace poskytovat nepříteli,“ napsal tam někdo. „Jak mám potom studenty považovat za kolegy, když oni mě považují za protivníka?“ ptá se vyučující. Druhý den po návštěvě serveru se jí vůbec nechtělo postavit se za katedru. „Starší kolegyně mi to vysvětlila: učíš podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, tak to nečti.“

Profesor Jan Pelikán, proděkan pro pedagogiku FIS a tvůrce celoškolní ankety, Borce také navštívil. „Byl bych určitě pro to, aby se zpřístupnil učitelům,“ říká. Nic proti Borci nemá ani proděkanka pro pedagogiku FFÚ docentka Marie Míková. „Nevadí mi,“ uvedla.

„Na jednu stranu je hezké, že studenti takovou věc vymysleli a zprovoznili. Ale funguje to trochu nefér,“ myslí si doktorandka FMV. „V zásadě na Borci nic špatného nevidím. Ale když už funguje, tak bych ho zpřístupnila i učitelům,“ uzavírá pedagožka z FFÚ. A její slova doplňuje jeden z proděkanů pro pedagogiku, který prohlásil: „Je to pohodovej server.“

Mohlo by tě zajímat: