Tip na vedlejšku: Brand managerem, výzkumníkem, reklamkářem a píáristouběhem jednoho semestru

8. 9. 2014 | | Vedlejšky

Výběr vedlejší specializace pro mě nebyl příliš složitý. Vzhledem
k tomu, že jsem už během studia tíhla k marketingové komunikaci a na
částečný úvazek pracovala v jedné velké PR agentuře, chtěla jsem se
i v rámci studia věnovat právě tomuto oboru. Měla jsem dvě možnosti:
Komerční komunikace na Fakultě mezinárodních vztahů a Marketing na
Fakultě podnikohospodář­ské (FPH).

Původně mě více lákala varianta číslo jedna, takzvané
„komerčky“, ale absolutně nevariabilní rozvrh (bloková výuka čtyři
dny v týdnu s povinnou docházkou ve stylu střední školy) ani trochu
nekorespondoval s mou prací, které jsem se z pochopitelných důvodů
nechtěla vzdát. Volba proto padla na marketing. V rámci přihlášky bylo
třeba doložit zájem o oblast marketingu, a to motivačním dopisem, výčtem
již absolvovaných předmětů zaměřených na marketing a tématem
bakalářské práce.

Ze začátku jsem se výběrového řízení trochu obávala, jelikož
v rámci studia mezinárodního obchodu na FMV jsem za sebou neměla tolik
marketingových předmětů jako například studenti FPH, kterých je ostatně
v této vedlejší specializaci většina. Moje bakalářská práce se navíc
týkala ekonomických problémů Maďarska, což se jako marketingové téma
nedá brát ani při důkladném zamhouření obou očí. Obavy však nebyly na
místě a byla jsem bez problémů přijata.

Výzkum pro AC Nielsem a víkend v Ogilvy

Vedlejší specializace se skládá z celkem pěti předmětů
(Product/brand marketing, Marketingový výzkum, Segmentace trhu, Komunikační
plánování a Strategický marketing a inovace) a státní závěrečné
zkoušky. Ze zkušenosti ostatních studentů vím, že se vše dá zvládnout
během jednoho semestru, já si studium kvůli výjezdu na Erasmus musela
rozložit do dvou semestrů, jelikož bych kvůli odletu nestihla
odstátnicovat. U vedlejší specializace přitom nebylo možné absolvovat
v jednom semestru všechny předměty a státnice si nechat až na
ten další.

Výuka jako taková mě bavila, většina předmětů byla úzce propojena
s praxí a v podstatě pořád jsme aktivně pracovali na celé řadě
projektů. V týmech jsme si rámci semestrálních projektů například
vyzkoušeli, jaké to je připravovat launch nového Milka produktu na trh,
vedli jsme hloubkový kvalitativní výzkum v AC Nielsen, zpracovávali jsme
roční marketingový plán pro prací prášek P&G, segmentovali českou
populaci jako diví a v rámci předmětu Komunikační plánování jsme
strávili celý víkend v sídle Ogilvy, kde jsme nejprve jeden den
připravovali a další den prezentovali kompletní komunikační kampaň na
zadané téma. Protože jsme prezentovali většinu projektů přímo
v sídlech spolupracujících společností, měli jsme také možnost
okamžitě získat zpětnou vazbu přímo od manažerů.

Cenné kontakty

Díky výbornému a pro věc nadšenému garantovi Marku Novinskému a
aktivním stávajícím i bývalým studentům se absolvování této
vedlejšky může skvěle hodit nejen z hlediska získaných znalostí.
V první řadě vám ale dá cenné kontakty. Marketing má svou vlastní
komunitu na LinkedInu, kde se pravidelně objevují pozvánky na semináře,
workshopy, konference, ale i neformální večerní akce, zajímavé oborové
diskuze a samozřejmě také nabídky zaměstnání.

Často se jedná o nabídky „spřátelených“ společností, kde máte
jako absolvent VS Marketing jistou konkurenční výhodu. A pozor, nejedná se
jen o juniorní pozice, často se zde najde i zajímavá nabídka pro
zkušenější marketéry a “komunikátory“, kteří už v oboru nějaký
ten pátek pracují. Práci díky vedlejšce můžete ostatně získat nejen
zapojením se do výše zmíněné komunity, ale také jednoduše během
semestru na základě prezentace projektů v jednotlivých firmách –
hledání mladých talentů je koneckonců základní motivací firem
k navázání spolupráce.

Celá řada mých bývalých spolužáků tuto šanci využila a dnes
pracují na rozličných pozicích nejen v Mondeléz, Nestlé, L´Oréalu,
P&G, ale třeba i ve výzkumných či komunikačních agenturách. I já
jsem na základě ústní prezentace projektu ve firmě dostala nabídku
účastnit se několika pohovorů s manažery, ale vzhledem k tomu, že jsem
o několik měsíců později měla odjíždět na delší dobu pryč, nemělo
to pro mě příliš cenu. Každopádně pokud do vedlejšky půjdete s tím,
že byste rádi získali nějakou zajímavou práci, stačí, když budete
šikovní a aktivní.

Suma sumárum, VS Marketing určitě doporučuji, své si tam najde každý,
koho tento obor zajímá, ať už je jeho snem dělat brand managera pracím
práškům a jogurtům, vymýšlet způsob rozložení regálů
v hypermarketech, pracovat v reklamce či komunikační agentuře nebo se
stát součástí in-house tiskového oddělení nějaké velké firmy. Skvělý
a zapálený garant, celá řada „networkingových“ akcí a různé
ochutnávkové a testovací balíčky od spolupracujících firem už jsou pak
jen třešničkou na dortu.

ČTĚTE TAKÉ:

Mohlo by tě zajímat: