Swap na VŠE: Vyměňte staré oblečení za nové a buďte udržitelnější

textilní průmysl

Na světě se každý rok vyrobí až 100 miliard kusů oblečení, uvádí Zurich magazine. Nakupování se stává koníčkem a světové značky nám přináší stále nové a nové kolekce. To je fenomén dnešní doby nazývaný fast fashion. Náklady takové výroby přitom nejsou zanedbatelné.

Není naštěstí nutné se nakupování vzdávat úplně. Existuje mnoho možností, jak si užít potěšení z nového oblečení, a přitom být šetrnější k životnímu prostředí. Second-handy nabízí většinou velmi kvalitní, přesto už nošené oblečení. Mnoho společností také prodává výrobky z udržitelných materiálů, které nemají takový dopad na životní prostředí. Zde je možné zmínit například e-shop Dressibly, o kterém jsme již v iListu psali. Jednou z možností je i tzv. swap, který proběhne na Vysoké škole ekonomické v Praze. Namísto kupovaní nového oblečení je možné si oblečení vyměnit navzájem.

Zavítejte tedy v pondělí 20.11 mezi 9:00 a 17:00 do Vencovského auly na Swap na VŠE. S sebou můžete přinést vyřazené oblečení, ale také sportovní vybavení, učebnice, knihy, doplňky nebo i květiny, tedy cokoliv, co by ještě někomu mohlo udělat radost. Věci, které se nepodaří vyměnit a po akci zůstanou, budou věnovány charitě. Součástí akce bude také krátká přednáška s názvem Problematika Fast fashion – co s tím ve 12:00. Od 13:00 bude poté probíhat workshop na téma Studuj udržitelnost a v 16:00 si můžete poslechnout o Upcyklaci oblečení. Pokud se chcete Swapu zúčastnit, neváhejte se registrovat zde.

Nízké mzdy pracovníků v textilním průmyslu. Zdroj: Statista

National Geographic a World Wildlife Fund se ve videu How Your T-Shirt Can Make a Difference věnují spotřebě vody v textilním průmyslu. Na výrobu jednoho trička se spotřebuje až 2700 litrů vody. Pro srovnání, jeden člověk by takové množství vody vypil zhruba za 900 dní. Spousta chemikálií a pesticidů také nemálokdy končí v řekách za účelem úspory nákladů. Z ceny, kterou za krásný nový a módní kousek zaplatíte, jde až 50 % značce.

Zhruba 300 milionů lidí, kteří skutečně oblečení šijí, dostává naprosté minimum, které často ani nestačí na zabezpečení rodiny, a to i přesto, že pracují až šestnáct hodin denně sedm dní v týdnu, zjistil Waronwant ve své analýze oděvního průmyslu v Bangladéši z roku 2011. Pracovní podmínky také bývají velmi špatné, podle Mezinárodní organizace práce pracuje v továrnách na textil také 160 milionů dětí.

Foto: Unsplash

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

IMG_8384

Anna-Marie Horáková: Sbalit batoh a dát si pár měsíců off

Máte pocit, že je toho na vás hodně, že nestíháte školu, práci a své zájmy? Polemizujete o prodloužení studia? Nejste sami! Přesně tyto problémy řešila bývalá šéfredaktorka iListu a již absolventka FMV, Anna-Marie Horáková. Anička díky prodloužení svého studia o jeden semestr získala pár měsíců bez školy a závazků. Ideální čas na to sbalit batoh...

309274949_460680632760081_3165778759295296126_n

VŠE ví, že smích léčí: meme stránku teď spravuje rektorát

Mnozí z vás jste možná v loňském roce zachytili, že oblíbená stránka studentů na Facebooku, Vysoká škola MEMEkonomická spěje ke svému konci, nakolik se její dlouhodobý administrátor rozhodl najít za sebe náhradu. I když ho za sebe nakonec našel a stránka zůstala aktivní, situaci se brzy opět změní a hlavní role se ujme vedení školy....

ševčík seznam

Ševčík rezignoval! Kontroverzní proděkan Národohospodářské fakulty se vzdal funkce ve vedení.

Miroslav Ševčík k 28. březnu rezignuje ze své pozice proděkana pro ekonomiku Národohospodářské fakulty (NF) Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE). Redakci to potvrdilo několik zdrojů seznámených se situací, Ševčík to následně sám oznámil. Kontroverzní Miroslav Ševčík působil na vedoucích pozicích fakulty jako děkan nebo proděkan nepřetržitě od roku 2010. Detaily celé záležitosti dále zjišťujeme....

9f540da5-1bf8-4d65-b133-d0550ace1767

Z Love Islandu na vrchol: Influencer monitor ukázal nový trend

Ikonický influencer, symbol mladé generace, Karel Kovář alias Kovy byl sesazen z prvního místa Influencer monitoru, který pravidelně od roku 2019 vydává Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing působící na Fakultě podnikohospodářské (FPH) na Vysoké škole ekonomické (VŠE). Rok 2024 totiž ovládla devatenáctiletá Domi Alagia. V minulém roce přitom nefigurovala ani v první patnáctce....