Start-up Motiano: Hodiny, které neměří minuty, ale měsíce

30. 12. 2017 | | Kariéra, Rozhovory motiano05-1

Představte si klasické ručičkové hodiny, na kterých ručičky neúnavně ukazují plynoucí hodiny, minuty a vteřiny. A teď si představte hodiny, které mají jen jednu ručičku – a měří čas v měsících. Tento neotřelý nápad dostali dva mladí studenti Martin Havlín a David Rakusan. Tak vzniklo Motiano, nástroj ke splnění snů, který má uživatele hlavně motivovat a pomoci jim s plánováním.

Co přesně je Motiano?

V podstatě se jedná o roční hodiny. Ručička oběhne ciferník jednou za rok. Zároveň se na ně dá psát, takže si můžete naplánovat celý rok, zapsat si na ně své cíle a sny, a pak sledovat, jak se vám daří vaše plány plnit. Mělo by to lidi motivovat do plnění svých snů. Tak vznikl i název, je to spojení slov motivation a annual.

Věnujete se sami seberozvoji a motivaci?

David: Můj seberozvoj je především o sportu. Když jsem začal běhat, řekl jsem si, že zkusím maraton. Po jeho zvládnutí jsem ale neměl dost, tak jsem se přihlásil na triatlon a pak na Ironmana, co je vlastně nejextrémnější triatlon tvořený čtyřkilometrovým plaváním, sto osmdesáti kilometrovou jízdou na kole a na závěr se běží maraton. Trénoval jsem osm měsíců, takže se tam ukázalo roční plánování.

Martin: Já jsem kdysi hrával závodně volejbal. Na určité úrovni nám ale začal chybět tréninkový plán. Na trénincích jsme dělali věci bez pohledu na dlouhodobý cíl. Přitom je důležité vědět, kde chce člověk skončit, klidně za rok a podle toho plánovat kroky od počátku až do konce.

Souvisí váš nápad také s oborem vašeho studia?

Martin: Původně jsem studoval ekonomii na Univerzitě Karlově, tam to ale bylo moc teoretický, proto jsem na magistra přišel na VŠE, na Fakultu podnikohospodářskou. Mým snem bylo podnikat, proto i vedlejšku jsem si dal podnikání. Snažit se rozběhnout vlastní projekt už během studia bylo tedy jasnou volbou.

David: Já jsem dělal bakaláře ve Vídni, studoval jsem Mezinárodní podnikový hospodářství. Studium však bylo taky hodně teoretický, co podle mě není nejvhodnější. Na magistra jsem pak odjel do Anglie, kde jsem se ale zaměřil na finančnictví. Teď už jsem mimo školu.

Zkoumali jste předem, jaký o váš nápad bude zájem?

Na počátku jsme se jen ptali lidí v našem okolí, co si o tom myslí. Po pozitivních ohlasech jsme začali být aktivní i na sociálních sítích a testovali jsme Motiano u různých skupin lidí. Jako cílová skupina nám vyšli bussinesmani a sportovci. Název jsme testovali přímo v ulicích, kde jsme se ptali lidí, jak se jim název líbí a co si pod ním představují. Původně se to mělo jmenovat Grenvick, většina lidí to ale ani neuměla napsat a nevěděli, co si pod tím mají představit, vůbec se jim to nelíbilo. Pochopili jsme, že to není ono, a tak vznikl název Motiano. S tím jsme už byli v ulicích úspěšnější.

Kampaň na Kickstarteru nesmíte zaspat

Využíváte na marketing kromě facebooku i jiné sociální sítě?

Založili jsme si na instragramu dva účty. Jeden je založen na seberozvoj a sdílení motivačních citátů, tam mezi followery hledáme potenciální fanoušky Motiana a postupně je dostaneme k našemu druhému účtu, který je zaměřen přímo na Motiano. Tahle taktika však není moc úspěšná, proto se teď soustředíme primárně na náš hlavní bussines účet.

Finance na váš projekt jste se rozhodli získat pomocí Kickstarteru. Jak se vám kampaň daří?

Začátek byl velmi hezký, prvotní nárůst zájemců byl celkem pěkný. Časem se to zpomalilo a kampaň začala stagnovat. Možná to bylo i naší menší aktivitou, po prvotním úspěchu jsme zaspali. Kickstarterová kampaň opravdu vyžaduje hodně úsilí. Pokud chcete být úspěšný, musíte se tomu věnovat každý den. Naši stanovenou částku se nám však postupně daří dosáhnout, ačkoli jsme doufali v její překročení.

Existuje na kampaň na Kickstarteru nějaká taktika?

Na Kickstarteru najdete různé specifické skupiny lidí, mezi které není lehké se dostat. Pokud chcete prorazit, je dobré mít už před kampaní vlastní základnu budoucích zákazníků, budovanou minimálně tři měsíce předem. Když kampaň spustíte, oni už jen přijdou a koupí si váš produkt. Počet zákazníků a zájem o váš produkt je také to, podle čeho vás Kickstarter posune na lepší pozici oproti ostatním projektům. Záleží i na časovém horizontu, čím dřív se váš produkt stane populárním, tím líp.

Odkaz na stránku projektu Motiano naleznete zde.

Foto: motiano.com

Mohlo by tě zajímat: