Sponzoring ano, ale ne za každou cenu
Názory, Zprávy ze školyV dnešní době řada společností podporuje sportovce či umělce, kteří pak spojí svou tvář s logem sponzora. Jejich popularita pomůže firmě dostat se do povědomí lidí. VŠE má také své sponzory. Jsou jimi známé české i mezinárodní společnosti, které tak přispívají do rozpočtu naší veřejné vysoké školy. V blízké budoucnosti se nedá čekat, že by se podstatně znásobila suma plynoucí ze státního rozpočtu, a tak získání sponzorů vypadá jako možnost, jak finanční situaci VŠE částečně vylepšit.
V dnešní době řada společností podporuje sportovce či umělce, kteří pak spojí svou tvář s logem sponzora. Jejich popularita pomůže firmě dostat se do povědomí lidí. VŠE má také své sponzory. Jsou jimi známé české i mezinárodní společnosti, které tak přispívají do rozpočtu naší veřejné vysoké školy. V blízké budoucnosti se nedá čekat, že by se podstatně znásobila suma plynoucí ze státního rozpočtu, a tak získání sponzorů vypadá jako možnost, jak finanční situaci VŠE částečně vylepšit.
VŠE je podle počtu sponzorů v jejich získávání poměrně aktivní. Spolupracuje při organizaci seminářů se svými partnery, poskytuje své prostory pro konference a semináře profesionálů, a dokonce má i generálního sponzora. Ten za rok svého výsadního postavení zaplatil nemalou částku do školní kasy.
Otázkou je, jaké protihodnoty škola sponzorům nabízí. Reklamu a prestiž. Umístí jejich loga na stěnu slávy v Nové budově a ráda je všude jako své sponzory představí. Společnostem se to jistě vyplatí. Jsou známy mezi studenty, kde snadno vyberou budoucí zaměstnance. Navíc být partnerem Vysoké školy ekonomické v Praze, to už něco znamená. Potud je vše v nejlepším pořádku.
Reklama po škole ani moc nezarazí studenta otupělého reklamou přehlcenými nákupními centry. Nutno poznamenat, že po škole reklamy tolik není, i když by mohla být umístěna kdekoliv v jejím areálu. Doufejme, že se vedení nadále bude držet při zemi, abychom se nedočkali například billboardu nad hlavním vchodem.
K zamyšlení může svádět umístění loga – reklamního banneru – generálního sponzora na hlavní webovou stránku školy. Podle vnitřních předpisů je vše v pořádku. Nicméně oficiální webové stránky již nepodléhají výlučné pravomoci VŠE tak jako například budova. Zásady pro uživatele akademické sítě CESNET, jímž VŠE je, průchod komerce přes tuto síť nepřipouští. Konkrétní vyjádření sdružení CESNET bylo však takové, že v konkrétních případech takové logo přípustné je. Souhlas sdružení je ale nutností.
Podle CESNETu je tedy na jednu stranu komerce nepřípustná. Na druhou stranu ale banner, který komercí je, za komerci být považován nemusí? Nebo sdružení připouští, že se o komerci jedná, ale že některá být publikována může? Vypadá to, že hranice mezi tím co je a co není komerce, stejně jako, kterou komerci lze a kterou nelze zveřejňovat, je do jisté míry přizpůsobitelná.
Je na každém, aby posoudil, do jaké míry mu to připadá v pořádku. Škola chce jistě co nejlépe využít to, co může sponzorovi nabídnout. Malý ústupek obecným pravidlům v zájmu dobré věci? Jen pro orientaci bych si dovolil naznačit, kolik by asi stálo umístění banneru tak, kde ho má generální sponzor. Vezmeme-li průměrný denní počet přístupů na stránku 1000 a sazbu 300Kč za 1000 zobrazení banneru (uvažujme nižší pásmo přístupů a částek účtovaných například na portálu www.iDNES.cz), dostáváme se ročně na více než 1 milión korun. Pro školu protislužba zdarma. Pro sponzora reklama k nezaplacení.
Pokud škola zůstane u loga sponzora, které nebude dominovat webové stránce a školní chodby se nepromění v pěší zónu, nemusí být nějaké peníze navíc tak špatné. Udrží se ale nejasná hranice komerce tam, kde je, nebo se bude posouvat dál?