Škodovka a tři univerzity připravují sdílení aut pro studenty
Rozhovory, Zprávy ze školyAuto na půjčení jen pro studenty vysokých škol. Takový cíl má projekt tří pražských vysokých škol – Vysoké školy ekonomické (VŠE), Českého vysokého učení technického (ČVUT), České zemědělské univerzity (ČZU) a firmy Škoda Auto. Zatím je ale ve „startupových plenkách“. První těžká zkouška ho čeká až na podzim tohoto roku. Kolik škodovek vyjede do ulic a co je potřeba ještě vyřešit se dočtete v rozhovoru s vedoucím Katedry mezinárodního obchodu Petrem Králem, který má na starosti projekt na VŠE.
Kdo přišel s nápadem Carsharingu mezi VŠE, ČVUT a ČZU? Proč padl výběr právě na tyto tři univerzity?
Původní nápad přišel ze Škodovky v roce 2015, s tím, že by měli zájem projekt rozběhnout. Oslovili nás hlavně z toho důvodu, že s námi spolupracují dlouhodobě. A z jejich hlediska se jedná o největší univerzity v Praze, tedy kromě Univerzity Karlovy.
Takže jste se nápadu vlastně vytvořili startupový projekt.
Přesně tak. První rok jsme strávili tím, že jsme zkoumali, jestli by o službu byl v Česku vůbec zájem. Službu jsme prověřovali, dívali jsme se, jak se to dělá v zahraničí. A loni, když už se ukázalo, že tu nějaký potenciál je, jsme začali dělat další kroky.
Zapojujete do Carsharingu studenty od začátku?
Ano, studenti na tom pracují celou dobu. První fází zjišťování, jestli by to mohlo fungovat, jsem dělal spolu se studenty ze SKOKu (Studentský klub obchodu a konkurenceschopnosti, pozn. red.). A ti na tom vlastně pracují pořád. Je to stejné na všech třech školách – studenti spolupracují s vyučujícími.
Je projekt už oficiálně spuštěný nebo jej stále připravujete?
Je stále v přípravné fázi. Jednak technicky – aby byla připravena auta, fungovala, dala se otevírat, evidovat a tak dál. I byznysově je toho potřeba hodně udělat. Když půjde všechno dobře, tak na přelomu září, října bychom mohli spustit zkušební provoz. V tu dobu by měla dorazit i auta na všechny školy.
Kolik aut budete mít k dispozici ve zkušebním provozu? A na jaký počet je pak plánujete rozšiřovat?
Zkušební provoz bude velmi omezený. Každá škola by měla mít dvě auta, takže dohromady jich bude šest. Jak se to rozvine, to se těžko odhaduje – srovnávali jsme to s podobnými městy v zahraničí, takže bychom se nakonec měli dostat na sto, sto padesát aut. Určitě je to ale záležitost let, nebude to v řádu měsíců.
Nechceme být jen lepší půjčovnou
Jak dlouho testovací provoz poběží?
Půl roku, aby se opravdu ukázalo, jak systém funguje. Je spousta věcí, které se musí technicky otestovat i provozně budeme muset zjistit, co se s auty děje – jestli je studenti používají na nějaké delší cesty, kam s nimi budou jezdit, jak se bude řešit vracení aut. Určitě se bude stávat, že auto někde skončí a bude se muset zase dovézt zpátky. A my dneska nedokážeme odhadnout, kde se nám budou auta hromadit a kde budou chybět.
Systém tedy bude fungovat jako Autonapůl nebo Car4away, které už v Česku působí?
Principiálně podobně, ale měl by tam být poměrně zásadní rozdíl v tom, že projekt bude stát na komunitě studentů. Zatím to vypadá, že by tam neměly nebo nemusely být členské poplatky. Zároveň by uživatelé měli fungovat jako správci systému. Do budoucna chceme, aby to zůstal byznysový projekt VŠE, kam se budou moct studenti zapojit a něco se i naučit. Nechceme, aby to byla jen lepší půjčovna aut, ale aby to opravdu bylo o jejich sdílení.
Čím budou studenti auta odemykat?
Pokud to dobře dopadne, tak přes mobilní aplikaci. Registrace bude samozřejmě přes nějakou školní kartu, ale pak už by to všechno mělo fungovat přes aplikaci. Tou se bude auto odemykat a startovat. S žádnou jinou variantou zatím nepočítáme, například nechávat klíčky v autě, jako to mají jiní poskytovatelé v Česku. To dělat nebudeme.
Máte už představu o tom, na jaké cesty budou studenti auta využívat?
Praha je úplně jiná než západoevropská města. Tam se hodně jezdí přes den nebo studenti z kolejí jezdí do školy. To si tady těžko dovedu představit, protože tu dobře funguje MHD. Spíš to budou krátké výlety za město nebo třeba větší nákupy.
V Praze je problém s parkovacími místy, ale v centru je hodně modrých zón. Řešíte už tohle s vedením města?
Komunikovali jsme s magistrátem a ti se na ten projekt zatím tváří pozitivně, líbí se jim hlavně charakter spolupráce univerzit a Škodovky. Vypadá to, že by byli naklonění parkování v modrých zónách. Je tam ale spousta nejasností. Na magistrátu existuje dokument, který stanovuje pravidla pro carsharing v rámci těchto zón. Další problém je, že během dvou let se mají modré zóny sjednotit a nemají být jen lokální, ale celopražské. A mezitím budou ještě volby.
S Carsharingem i do zahraničí
V listopadu jste studentům na školní e-maily posílali o službě první informace a dotazník. Jaké byly ohlasy?
Ano, posílali jsme ten dotazník, abychom zjistili, jaký je zájem. Studenti měli možnost nám na sebe nechat e-mail, na třech školách se nakonec přihlásilo kolem sedmi set lidí. S nimi i nadále komunikujeme, teď třeba hlasovali o novém logu. Ale hned po rozeslání dotazníku mě e-mailem přímo kontaktovalo několik lidí a ptali se na detaily.
Má Škodovka po testovacím provozu v Praze v plánu projekt rozšiřovat i na školy v dalších městech?
Projekt je postaven tak, aby zůstal ve studentské komunitě. Ve hře je tedy i rozšíření do dalších univerzitních měst. Otázka ale je, jaký tam bude potenciál. Pokud se projekt v Praze povede, tak je to možné. Je potřeba ale otestovat otázku flexibility vracení aut. Ani v první fázi nebude fungovat, že by si někdo půjčil auto a odjel s ním do Břeclavi a nechal ho tam. V rámci Prahy by to jít mělo, v rámci republiky ne.
Mohou si studenti auto vypůjčit třeba i na cestu do zahraničí?
S tím se počítá do budoucna, ve zkušebním provozu zatím ne. Bude ale potřeba to speciálně nahlásit, aby všechny systémy fungovaly, jak mají.
Plánujete dobu vypůjčení nějak omezovat?
Ne, tohle nebude nijak omezené. V rámci testovacího provozu chceme tohle také zjistit. Zatím nejsme schopni říct, jestli se bude více jezdit v pracovní dny nebo přes víkendy, jestli má smysl tedy udělat nějaké balíčky. Půjčování na dlouhou dobu se ale relativně prodraží právě proto, že je daná časová cena. Takže je třeba zvážit i situaci, kdy si auto někdo vypůjčí na víkend a pojede si zalyžovat do zahraničí, a jestli to nějak cenově zvýhodnit.
Nenastane pak ale problém v tom, že jeden student bude auto „blokovat“ pro ostatní?
Když se auto zamluví dopředu, tak v tom nevidím problém. Ten by nastal v situaci, kdy by si to chtěl student prodloužit, ale už to bude mít zamluvené někdo po něm. Chceme také mít jistotu, že ten člověk auto vrátí a nikam s ním neodjede. Nebo že mu třeba nedojdou peníze na aplikaci a bude jezdit zadarmo a my nebudeme schopní auto stáhnout.
Mohlo by tě zajímat:
- Do sesterstva vezmeme i chlapce, ale poslední slovo má vždy žena. Je to příprava na klasický život, říká Ilona Syrová, předsedkyně Alfa Fí
- Týdenní přehled akcí: zadebatujte si s Respektem nebo běžte na hokej!
- Vývoj areálu ekonomky: přes vinice a plynárnu k moderní univerzitě 21. století