Šance obsadí již celé prostory Rajské budovy
Kariéra, RozhovoryVeletrh pracovních příležitostí Šance se uskuteční 21. března 2007 v atriu Rajské budovy. Stánek zde bude mít 44 firem, které se budou studentům prezentovat od devíti hodin do pěti večer. O změnách, kterými Šance prochází, jsem se bavil s Mgr. Terezou Francovou, koordinátorkou akce.
Veletrh pracovních příležitostí Šance se uskuteční 21. března 2007 v atriu Rajské budovy. Stánek zde bude mít 44 firem, které se budou studentům prezentovat od devíti hodin do pěti večer. O změnách, kterými Šance prochází, jsem se bavil s Mgr. Terezou Francovou, koordinátorkou akce.
Jaké změny se s Šancí v poslední době dějí?
Šance má na VŠE dlouhou tradici. Několik let po sobě se jí účastnilo kolem 15 firem, které se příliš neměnily. Od podzimu minulého roku se snažíme to trochu zvětšit, zdynamizovat. Oslovili jsme co nejvíc firem, výsledkem bylo, že na Šanci přišlo 30 společností. Dali jsme si za cíl, aby se tu objevily i firmy, které mohou nabídnout i jinou práci než v oblasti poradenství a financí. Snažili jsme se sehnat i více IT firem přímo pro Fakultu informatiky a statistiky. Měli jsme schůzku s HP, nedopadlo to, ale stále jsme v kontaktu.
Potkám na Šanci stejné firmy jako na podzim?
Některé ano, ale některé firmy jsou na VŠE třeba jenom na podzim. Pokud student ví, že společnost na minulé Šanci byla a teď tu není, je pravděpodobné, že se opět na příštím veletrhu objeví. V každém případě na podzim se Šance účastnilo 30 firem, teď jich je již 44, takže každý bude moci najít řadu nových firem, které zatím neměl šanci poznat.
Jde tedy pouze o počet firem?
Ne, další změnou je, že do podzimu loňského roku byl veletrh jen pro studenty VŠE. Registrovat se mohli pouze lidi s „xnamem“. Teď se mohou registrovat i absolventi. Kolegové usilovně pracují na sběru kontaktů na absolventy už při promoci. Snaží se rozvinout systematickou práci s absolventy VŠE.
Máte kam firmy umísťovat?
44 firem je zatím maximum, které jsme schopni do prostor VŠE umístit. Teď se nám ozvalo ještě dalších 5, ale musíme odmítat, protože prostory jsou plné. Tuto věc budeme muset řešit, možností je celá řada. Nechci předesílat nebo předjímat, která z nich to bude. To já ani netuším a to rozhodnutí není na mě.
Přestěhujete se z atria Rajské budovy, nebo budete expandovat do okolních prostor spíš?
To jsou ty možnosti, ale já opravdu nevím, která z nich to může být.
Vydává Šance nějaký katalog?
Katalog je. Upustili jsme od papírové verze, která byla běžná do podzimu minulého roku. Uvažovali jsme, jestli se držet papírové podoby, ale nakonec jsme se rozhodli pro elektronickou verzi. Ta byla na minulé Šanci poprvé, teď vychytáváme mouchy, aby to bylo lepší a lepší. Elektronický katalog kromě prezentace firem obsahuje také rady a doporučení, jak se připravit, aby studenti nebyli na Šanci zaskočení.
Nějaké doporučení pro studenty, jak se na Šanci orientovat?
To je součástí katalogu. Výhodou registrace je právě možnost do něj nahlédnout. Poučný text je také na stránkách Rozvojového a poradenského centra, který je celkem ukázkový. Autor, student účastnící se loňské Šance, se snažil řídit radami z katalogu a zjistil, co se mu osvědčilo a co ne. Nejzákladnější je podívat se na stránky firem, aby student věděl, co je to za společnost.
Jak je Šance pro školu výhodná?
Šance je v první řadě výhodná pro studenty a absolventy VŠE, neboť jim umožňuje dostat se do osobního kontaktu se zajímavými potenciálními zaměstnavateli. Zajímavá je pro VŠE i po finanční stránce. Z Šance se také financují jiné aktivity Rozvojového a poradenského centra, které nejsou tak ziskové, např. činnost Akademické psychologické poradny.
Má Česká spořitelna ohledně pronájmu privilegium?
Má. Je to generální partner. Také si za to zaplatila, ale to privilegium je v tom, že si může pronajmout dvakrát tak velký prostor. Ostatní firmy by o to měly možná také zájem, ale my jsme to nenabízeli.
Nepokusíte se přilákat víc firem snížením částky za pronájem?
My jsme hledali optimální částku. Vycházeli jsme ze srovnání s ostatními veletrhy, které zveřejňují ty částky a z toho, co bylo. Aktuálně je však zájem firem větší než můžeme uspokojit, takže snížení ceny pronájmu není aktuální.
Jakým vývojem prošly registrace?
Registrace probíhala i dříve. Nikdy to nebyla povinná registrace. Firmy dostávají kontakt na ty studenty, kteří mají zájem. Dřív to mělo podobu jména a kontaktů. My jsme v tom udělali velkou změnu, protože nyní se studenti mají možnost uvést, prodat, když splní určité penzum povinných informací, které tam je.
Kdy dostávají firmy registrace?
Firmy je dostávají až po Šanci, protože registrace probíhá i v samotný den veletrhu. Doplňuje se to ve smyslu, že student může přijít, podívat se a zjistí, že tam jsou zajímavé firmy. Nemá šanci je oběhnout úplně všechny, ale chtěl by, aby měly na něj kontakt. Takže firmy ho v případě, že budou mít zajímavou nabídku podle jeho představ, můžou oslovit.
V jaké podobě dostávají firmy údaje o studentech?
Dostávají excelovskou tabulku, kterou si můžou podle určitých klíčových parametrů filtrovat. Je tam větší pravděpodobnost, že se o studentech firmy dozví, i když se student ke stánku nedostane, nebo nemá možnost přijít.
Myslíte, že se na veletrhu mohou uchytit i studenti z Fakulty mezinárodních vztahů?
Je tam hodně auditorských a poradenských firem, finanční instituce, ale i firmy, které nabízejí celé spektrum pozic, ať už to jsou to finanční pozice, nebo do obchodu či IT. Řada firem je mezinárodních, takže studenti Fakulty mezinárodních vztahů se svou dobrou jazykovou výbavou a často zahraničními zkušenostmi jistě mohou najít dobré uplatnění.
Máte nějaké zpětné vazby či statistiky ohledně minulých Šancí?
Dílčí zpětné vazby máme na základě dotazníku, který je na stránkách Rozvojového a poradenského centra. Získali jsme některé podněty z řad firem i studentů, které se snažíme zapracovat a nabídnout tak ještě lepší služby.
Cítíte nějakou konkurenci v ostatních veletrzích?
Určitě, třeba s výběrem termínů, aby si člověk nestěžoval situaci, aby přišlo dost studentů. V jednom případě mám i pocit, že nebýt ostatních veletrhů, tak by jedna firma přišla i na Šanci. Ale je to jenom pocit.