Pyrotechnické efekty oživí antické drama
RozhovoryMilan Steigerwald, autor rockopery Antigona a zakladatel skupiny King Size,
kromě studií klasické hudby navštěvoval také VŠE. Nyní připravuje
další antické drama Oidipus.
Jak byste popsal vaši rockovou operu Antigona?
Antigona je spojení rockové až někdy hardkorové, technické a vážné
hudby. Tudíž se dohromady poměrně až antagonistickým způsobem
rozčleňují a zároveň spojují prvky těchto žánrů.
Byl to váš nápad spojit moderní a klasický žánr?
Ve světě to není nic nového. Používají to třeba Nightwish, že hrají
s orchestrem. Já s kolegou jsme tomu dodali až hardkorové motivy, protože
já mám rád hudbu velmi tvrdou. Když si představím například Reimsteiny a
do toho třeba Antonína Dvořáka nebo moderního skladatele Stravinského (to
jsou moji oblíbenci), je mým cílem tyto žánry nějak pospojovat.
Jak začínala vaše hudební kariéra?
Já dělám hudbu už od čtyř let. Byl jsem takový malinkatý Mozart,
kterého oblékli do šatiček a nechali hrát na národních soutěžích. Ale
umisťoval jsem se velmi slušně. Předvedl jsem tam, co jsem se jako cvičená
opička naučil, a vždycky jsem přivezl nějakou cenu. Ve čtrnácti jsem
poznal, že existuje elektrická kytara, a najednou jsem začal poslouchat
úplně jiné věci. V patnácti jsem propadl lehké múze a načas jsem
klasiku flákal. Pak jsem se ale k Beethovenovi, Mozartovi a Schopenovi
vrátil. Do toho jsem hrál také svoje vlastní věci s kapelou
King Size.
Když jste byl tak nadaný muzikant, proč jste šel studovat právě
VŠE?
Rodiče ze mne nechtěli mít koncertního umělce. Říkali, že tím se můžu
živit kdykoli, když na to mám talent. Chtěli ze mě mít právníka nebo
ekonoma. Šel jsem tedy na gymnázium a po gymnáziu na VŠE. Ale škola se mě
velmi nedotkla. Trávil jsem ji spíš po hospodách na Žižkově. To asi
dnešní studenti taky znají. Šel jsem tam také proto, abych nemusel
na vojnu.
Připravujete další dílo s názvem Oidipus. O čem
bude?
Oidipus je klasické drama podle Sofokla staré dva tisíce let. Sudička
Oidipovi předpověděla, že si vezme za ženu svou matku a zabije svého otce.
Aby se to celé nestalo, odvedli ho už jako dítě do cizí země, kde vyrostl.
Jednou potom úplnou náhodou při potyčce zabije muže, aniž by věděl, že
je to jeho otec. Vrátí se také do svého domova, aniž by věděl, že je to
jeho domov. Seznámí se tam a zamiluje do své matky, aniž by věděl, že je
to jeho matka. S ní má čtyři děti. Nakonec, když zjistí, co se stalo,
oslepí se. A o tom je antické drama, které se snažíme zpracovat
moderními prostředky. Budou tam lítat lidi na lanech a s ohněm, bude tam
hodně pyrotechniky. Hudební složení bude podobné Antigoně.
Pustíte se i do jiné tvorby?
Rád bych pokračoval v tématech, která se týkají antiky. Mám také velmi
vřelý vztah k Tibetu, kde bych se rád dostal k otázce života
a smrti.