Postler: Cenová válka se přesouvá na e-shopy
RozhovoryČeští zákazníci dávají za nákup potravin stále méně. V roce
2012 klesly v této kategorii maloobchodní tržby o 2,5 procenta, pokles
pokračuje podle Českého statistického úřadu také letos.
Může to být proto, že obchodní řetězce prodávají některé zboží
už jen výhradně v akci, a dostaly se tak do slevové spirály? Přestaly
být „akční ceny“ pro spotřebitele atraktivní, jelikož si na ně
zvykli? Na tyto otázky odpovídal doktor Milan Postler z Katedry obchodního
podnikání a komerčních komunikací.
Tržby v maloobchodu se nadále snižují, a to i u potravin. Je
možné, že už obchody „vyčerpaly“ slevy, které na zákazníky přestaly
fungovat?
Mezi maloobchodními řetězci zuří cenová válka, na jejíž nebezpečí
upozornil při své poslední návštěvě v Česku v minulém roce velikán
marketingu pan Phlip Kotler s tím, že tato válka nemůže být vedena do
nekonečna. Co se konkrétních slev týče, velmi často maloobchodní
řetězce používají takzvanou „kotvu“. Tedy uvedou cenu, která byla
před slevou, kterou přeškrtnou. Po slevové akci však cenu nevrátí na
úroveň před slevou, ale zvýší ji.
K jakým dalším krokům či marketingovým nástrojům se
maloobchody v posledních letech ekonomického útlumu přesunuly?
Jedná se o omezení výdajů do klasické reklamy, které přesunují
právě ve prospěch slevových akcí ve spolupráci s dodavateli. Právě
v těchto případech se projevuje dominance obchodu, tedy maloobchodních
řetězců, nad výrobou, neboli dodavateli. Je třeba si uvědomit, že
téměř dvě třetiny nákupů se v Česku realizují v deseti největších
maloobchodních řetězcích. Dále maloobchodníci využívají stále
častěji on-line obchodování, a to především v oblasti potravin. Též se
rozvíjí objednávková služba – dodání zboží „do domu“.
Které nástroje osobně v době ekonomické nejistoty považujete
za nejúčinnější pro to, aby podpořily nákup
v maloobchodech?
V tomto období stále vidím největší sílu v sale promo akcích, a to
především slevových a též on-line obchodování, které slevy
využívá.
Jak se bude poptávka po potravinách vyvíjet v dalších
měsících?
Tendencí bude podle mého názoru šetření zákazníků, především
z domácností s napjatými rozpočty. Část spotřebitelů bude při nákupu
preferovat v daném sortimentu spíše levnější variantu nákupu před
dražší. Též záleží na pohybu cen – u některých komodit,
například ovoce a zeleniny by měly klesnout.
Foto:“ Česká marketingová společnost“:http://www.cms-cma.cz/…prezidia-cms
ČTĚTE TAKÉ:
- Aby
bylo více práce ve službách, potřebujeme řemeslníky - Absolventy
bez praxe mám nejraději. Ještě nejsou zkažení - Držet
svůj podnikatelský nápad v tajnosti je blbost