Nové vzdělávání: Studování s notebookem a rozvoj podnikavosti

unnamed (1)

Vzdělávání ve 21. století, někdy nazývané jako Vzdělávání 4.0, je čím dál více poznamenané digitálními technologiemi. Studenti místo do sešitu píší na notebooku, místo studijních skupin komunikují přes sociální sítě a přednášky sledují přes školní kanály nebo na Youtube. Jaký typ výuky nová forma učení ovlivní nejvíce?

Se stále zlepšující se mechanizací a robotizací ubývají manuálně náročné pozice, současně s rozvojem technologií ale vznikají nové – například takové, které je kontrolují. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se studenty na tento „nový věk“ snaží připravit pomocí projektu Vzdělávání 4.0. Ten se zaměřuje na posilování digitálních dovedností, větší spolupráci škol a firem nebo na oblast celoživotního vzdělávání. Důraz je ale kladen i na kreativitu, nebo konzultace se vzdělávacím lídrem, či kariérním poradcem.

Podle Oty Novotného, vedoucího Katedry informačních technologií a ředitele xPORT Business Accelerator, inovace budou mít největší dopad na výuku na vysokých školách. „Postupně dojde k nahrazení klasických přednášek interaktivní formou komunikace mezi učitelem a studenty, zejména prostřednictvím internetu,“ přibližuje situaci Novotný. „Zkrátí se doba vyučování z 1,5 hodinových bloků na kratší časové úseky vyhovující dnešní generaci,“ dodává. V rámci digitálním prostoru by tak přednášky mohly být například desetiminutové nebo i kratší video segmenty. Ty by se pak mohly kombinovat s cvičením společně se spolužáky, které by mohla zadat například firma.

Klíčovým aspektem vzdělání je rozvoj myšlení

„Do vzdělávacího procesu zapojí i takzvaná gamifikace, neboli studium zábavnou formou, třeba s pomocí počítačových her či skupinových soutěží,“ říká prorektor pro mezinárodní vztahy a informační systémy Jiří Hnilica. Novotný i Hnilica se shodují na tom, že Vysoká škola ekonomická (VŠE) se novým trendům dokáže rychle přizpůsobit. Myslí si to mimo jiné proto, že výuka na VŠE nevyžaduje extrémní materiální zabezpečení jako jsou stroje nebo laboratoře.

Již za deset let by tak studium na ekonomce mohlo vypadat výrazně jinak, než jsme zvyklí. Ota Novotný považuje za ideální budoucí vývoj kombinaci on-line vzdělávání a úzké spolupráce vyučujícího se studentem na řešení konkrétního problému. Vyučující, často přímo z praxe, by měl působit spíše jako mentor týmu, který dohlíží na průběh vypracování jednotlivých úkolů.

Prorektor Jiří Hnilica by uvítal, aby do probíhající změny byli zapojení všichni důležití stakeholdeři – tedy nejen studenti, absolventi nebo firemní partneři, ale i konkurenční školy v tuzemsku, či v zahraničí. „Každý z nich má svůj úhel pohledu, může tak pomoci zlepšit efektivitu celého studia,“ domnívá se. „Klíčovým aspektem vzdělávání je a bude kultivace, rozvoj schopnosti myslet. Ať už prostředkem je kniha nebo video na Youtube. Vzdělání je schopnost porozumět a vyvodit si patřičné závěry. To za nás neudělá nikdo ani v reálném, ani v digitálním světě,“ uzavírá Hnilica.

Foto: archiv xPORT

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

IMG_8384

Anna-Marie Horáková: Sbalit batoh a dát si pár měsíců off

Máte pocit, že je toho na vás hodně, že nestíháte školu, práci a své zájmy? Polemizujete o prodloužení studia? Nejste sami! Přesně tyto problémy řešila bývalá šéfredaktorka iListu a již absolventka FMV, Anna-Marie Horáková. Anička díky prodloužení svého studia o jeden semestr získala pár měsíců bez školy a závazků. Ideální čas na to sbalit batoh...

309274949_460680632760081_3165778759295296126_n

VŠE ví, že smích léčí: meme stránku teď spravuje rektorát

Mnozí z vás jste možná v loňském roce zachytili, že oblíbená stránka studentů na Facebooku, Vysoká škola MEMEkonomická spěje ke svému konci, nakolik se její dlouhodobý administrátor rozhodl najít za sebe náhradu. I když ho za sebe nakonec našel a stránka zůstala aktivní, situaci se brzy opět změní a hlavní role se ujme vedení školy....

ševčík seznam

Ševčík rezignoval! Kontroverzní proděkan Národohospodářské fakulty se vzdal funkce ve vedení.

Miroslav Ševčík k 28. březnu rezignuje ze své pozice proděkana pro ekonomiku Národohospodářské fakulty (NF) Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE). Redakci to potvrdilo několik zdrojů seznámených se situací, Ševčík to následně sám oznámil. Kontroverzní Miroslav Ševčík působil na vedoucích pozicích fakulty jako děkan nebo proděkan nepřetržitě od roku 2010. Detaily celé záležitosti dále zjišťujeme....

9f540da5-1bf8-4d65-b133-d0550ace1767

Z Love Islandu na vrchol: Influencer monitor ukázal nový trend

Ikonický influencer, symbol mladé generace, Karel Kovář alias Kovy byl sesazen z prvního místa Influencer monitoru, který pravidelně od roku 2019 vydává Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing působící na Fakultě podnikohospodářské (FPH) na Vysoké škole ekonomické (VŠE). Rok 2024 totiž ovládla devatenáctiletá Domi Alagia. V minulém roce přitom nefigurovala ani v první patnáctce....