Nejtěžší na založení startupu je se rozhodnout, říká manažer z Rohlik.cz
RozhovoryDne 26. září 2018 proběhl v prostorách Vysoké školy ekonomické Rohlik.cz Startup Festival, který studentům nabídl příležitost zúčastnit se přednášek, workshopů či konzultací ohledně zakládání a práce v inovativním businessu. Festival se konal pod záštitou úspěšné společnosti Rohlik.cz, kde Petr Huňka, Business Intelligence manažer, působí v top managementu. Podle něj právě současná ekonomická situace poskytuje ideální podmínky pro zakládání nových firem.
V čem vidíš největší výhodu práce ve startupu z pohledu studentů?
V dnešním světě se vše mění velmi rychle a veliké zavedené společnosti na to sice reagují, ale často velmi pomalu nebo vůbec. Pokud jste zaměstnancem takové společnosti, tak mnohdy musíte slepě poslouchat procesy, které neodpovídají dnešnímu světu. Práce ve startupu je úplně o ničem jiném. Ve většině startupech budete pracovat v obrovské svobodě, což dává možnost věci reálně ovlivňovat. Určitě však musím zmínit, že tato svoboda je často vykoupena vysokou mírou zodpovědnosti a tlakem na svůj seberozvoj.
Je v dnešní době těžké založit vlastní business? Která část je nejnáročnější?
Spíš si myslím, že je naopak dobré období. Nacházíme se v ekonomické konjunktuře a existuje mnoho projektů, které podporují i malé myšlenky. Vnímám to i tak, že člověk, který zkusí nějaký svůj malý projekt, tak toho až tolik neriskuje. Situace na trhu práce mu zajišťuje přeci jen klidnější spánek. Kdyby se to nepovedlo, tak jej u sebe uvítá mnoho společností. Jsem přesvědčený, že nejtěžší je na tom se reálně rozhodnout a opravdu začít tvrdě pracovat, protože bez toho to nejde.
V čem spočívá největší úspěch vaší společnosti?
Vždy je nebezpečí, že když se člověk začne poplácávat po ramenou, tak se přestane dále rozvíjet. Věřím, že největší úspěchy naší společnosti nás teprve ještě čekají.
Na jaké problémy Rohlik.cz narazil a jak se s nimi vypořádal?
E-commerce v potravinách je něco, co se učí celý svět a dělat tenhle business ziskově umí málokdo. Nemáme konkurenci, u které bychom si řekli, že je to skvělý příklad a takto to chceme dělat. Naše společnost z toho důvodu musí objevovat skoro v každé své části inovativní procesy a postupy, jak na to. Takže výčet omylů by byl opravdu dlouhý. Naštěstí už však máme za sebou náš „break even point“, takže to vypadá, že se pravděpodobně ze všech problémů umíme dobře poučit.
Startupy se velmi rozmohly – jak mají obstát před konkurencí?
Alfa a omega každého byznysu je zákaznický přístup. Často vidím startupy, které mají skvělý produkt, ale vlastně tak trochu zapomněli, že je pro zákazníky.
Foto: archiv iListu
Mohlo by tě zajímat:
- Kateřina Legnerová: Pracovat při studiu ano, ale ne za každou cenu
- Adam Vološin: Na cestu na kole z Porta do Prahy mě namotivovala moje nadřízená
- Pavel Vaňous: Urvat dva body s Plzní doma je pro nás snovej začátek