Na vedlejšce multimédií se naučíte vytvořit reklamní kampaň a natočíte vlastní film
VedlejškyPokud již máte dost odborných předmětů a chcete si vyzkoušet taky něco kreativního, vedlejší specializace 4MK Multimediální komunikace je ideální volbou. Její výuku garantuje Katedra multimédií na Fakultě informatiky a statistiky. Finance, management či teorie mezinárodních vztahů díky ní vyměníte za focení, vytváření grafik a natáčení videí. Součástí vedlejšky je taky zaměření na vytváření reklamních kampaní a výstupem je propojení všech těchto zkušeností ve vytvoření reálného projektu.
Hlavní výhodou téhle vedlejšky je její praktičnost. V rámci výuky budete fotit v parcích, točit videa, dívat se na oscarové filmy a prezentovat své nápady. V celém jejím průběhu budete hodnoceni převážně na základě vaše reálné práce, jedinou opravdu teoretickou zkouškou je závěrečná souborná zkouška.
Nemyslete si však, že jsou dané předměty dávačky. Na své práci budete muset pořádně zamakat. Našemu týmu dokonce hrozilo, že jeden z předmětů neuděláme, protože jsme náš projekt vedli špatným směrem a v reálnem světě by skončil neúspěchem. O to víc vás to však bude bavit a hnát kupředu. Uvědomíte si, že něco reálně tvoříte. Něco, co je možné dokonce uvést do reálné praxe.
Základem jsou grafické „hard-skills“
Tři z pěti předmětů dané vedlejšky jsou ty, které vám dají základní zručnosti pro budoucí práci. Jedná se o Digitální fotografii, Digitální video a Počítačovou grafiku a sazbu. Na fotografii se naučíte zacházet se zrcadlovkou i jinak než jen nastavením automatického režimu. Naučíte se, co je clona, ISO či rychlost uzávěrky a jak pomocí těchto tří základních prvků vytvořit dokonalou fotografii.
To se samozřejmě nedá naučit z knih, ale pouze praxí, což znamená, že budete hodně fotit. Budete fotit přes den i v noci, budete fotit od detailů, přes postavy a celé budovy, až po panoramata. Budete fotit věci statické i v pohybu, naučíte se fotit v odrazech zrcadel a oken a vyhledávat dokonalé světlo v každém okamžiku.
Nesmíme opomenout ani postprodukci. Naučíte se používat nejrůznější grafické programy. Hodiny budete trávit nejenom editací fotek v lightroomu či photoshopu, ale také v Adobe Illustrator, ve kterém se naučíte dělat grafiku, od základních čar až po složité obrazce a plakáty. Naučíte se všechno to, co jste doteď obdivovali na designerských instagramových stránkách. Profíci se z vás ale přes noc nestanou. Tyto předměty vám dají především základy, které budete moct dál sami rozvíjet.
Nejzajímavější z celé vedlejšky ale pro mě bylo video. V rámci výuky budete sledovat oscarové filmy, na které pak budete psát odborné recenze. Budete hledat filmové chyby, trénovat falešné údery s kaskadéry a hlavně natáčet. Výstupem tohoto předmětu jsou totiž vlastní studentské filmy, které se nakonec promítají na filmovém festivalu katedry Multimedií zvaném MultiFest. Jeden z týmů natáčel dokonce videoklip písničky Mandragora pro kapelu Wohnout. Bohužel jejich práce není nikde zveřejněna a zůstala pouze na úrovni studentského filmu.
Uvedení základů do praxe
Kromě daných tří základních zručností vás čeká již trochu odbornější předmět Multimediální komunikace. Během něho budete sledovat reálné marketingové kampaně, jak ty úspěšné, tak totální propadáky a naučíte se, jak je sledovat, analyzovat, vyhodnocovat, a hlavně co dělat a čemu se vyhnout. Celý čas při tom budete tvořit vlastní nápady, ve kterých musíte dbát na každou drobnost, od technických záležitostí přes finance až po právní stránku kampaně.
V závěru vás pak čeká předmět, který otestuje všechno, co jste se doteď naučili. Jmenuje se Multimediální projektový seminář. Na začátku semestru si sami vymyslíte reálný projekt, který musíte uvést do praxe, minimálně v jeho beta-verzi. Budete dělat průzkumy potenciálních „zákazníků“, vytvářet internetové stránky, dělat mu reklamu, hledat partnery a analyzovat dopad a zpětnou vazbu. Některé z daných projektů se dokonce skutečně zrealizují, jako projekt v rámci předmětu odstartoval například současný filmový klub VŠE Spoiler.
Zjistíte, že v hlavě vypadají nápady o mnoho lákavěji a jednodušeji, než pak v realitě jsou. Svůj projekt totiž nesmíte jenom vytvořit, ale hlavně zajistit (respektive předem zjistit), aby o něj měli lidé zájem. Takhle skoro nevyšel projekt našeho týmu „Galerie VŠE“, u kterého jsme po mnoha týdnech práce zjistili, že o něj mezi studenty multimédií, na které jsme chtěli cílit, absolutně není zájem. Jako neúspěšný by byl tudíž hodnocen opravdu špatně. Ačkoli si to vyžadovalo hodně úsilí, nakonec jsme zázrakem předmět úspěšně zvládli.
Během studia této vedlejšky budete žít v jiném světě, ve světě kreativců, který vás dokonale pohltí. Možná taky poprvé pocítíte, že vytváříte něco reálného a hmatatelného, nejen další z řady seminárních prací. Po absolvování této vedlejšky se z vás sice asi nestane rovnou kreativní mág, získáte však nový nevšední koníček, zručnosti a mind set aplikovatelný v mnoha profesích a běžném životě a několik krásných vzpomínek. Tuto vedlejšku doporučuju opravdu každému.
Foto: archiv Grafické a multimediální laboratoře
Mohlo by tě zajímat:
- Nová vedlejší specializace na FMV: 2CG Compliance, Risk, and Governance
- Nová vedlejší specializace NextGen Consulting: studenti budou pracovat na reálných projektech firem
- Žebříček iListu: Jaké jsou nejoblíbenější vedlejšky? Část 2