Na Šanci se mohou uchytit především starší studenti

10. 12. 2009 | | Nezařazené

Veletrh pracovních příležitostí Šance se na VŠE koná dvakrát do
roka. Navzdory recesi mají podniky o studenty stále zájem. Získat
požadovanou práci je však pro mladé lidi stále horší, přiznávají
zástupci zúčastněných firem.

Letos v listopadu se na veletrhu představilo 49 velkých společností,
což je o 33 procent méně než minulý podzim. Z finančních institucí se
zúčastnily například ČSOB, Česká pojišťovna, Česká spořitelna nebo
Komerční banka, z poradenských firem KMPG, Deloitte nebo OVB. Nechyběly ani
Škoda Auto, RWE Transgas, Coca-Cola Beverages, L´oréal nebo Danone.

Všechny společnosti se soustředily především na svoji prezentaci.
Jejich zástupci informovali o firmě, radili, jak napsat životopis,
odpovídali na otázky týkající se volných pracovních míst, popisovali,
jak probíhá výběrové řízení. A také si vyměňovali kontakty se
studenty, které zaujaly konkrétní pozice.

Trainee programy vedou

Největší naději na získání práce mají posluchači posledních
ročníků nebo čerství absolventi. Pro ty společnosti otevírají různé
juniorské pozice nebo trainee programy. Ostatní se mohou ucházet o brigádu,
stáž nebo poloviční úvazek „Máme tu volná místa v oddělení auditu,
daní a poradenství, což je vhodné i pro studenty třetího ročníku,“
uvádí Šárka Fáberová z Pricewaterhou­seCoopers. „Zajímavější je
pro nás pochopitelně posluchač navazujícího magisterského programu nebo
absolvent,“ říká na rovinu Martin Vejplata z ČSOB. Doplňuje však, že
šanci na práci v bance mají i mladší studenti.

Kolik lidí si z desítek až stovek zájemců vyberou, firmy odpovědět
nedokázaly. Předpokládají však, že budou mít u každého volného místa
z čeho vybírat. „V rámci absolventské kampaně se nám průběžně
hlásí přibližně tisíc studentů, z těch bereme zhruba pět procent,“
uvádí Petr Rosz ze společnosti Deloitte.

Studenti se zajímají především o trainee programy. „V budoucím roce
na ně budeme brát dvacet až třicet lidí, přičemž se nám jich hlásí
minimálně sto,“ přibližuje zástupkyně UniCredit Bank. Podobný přetlak
je u Ernst & Young. Přihlášky sem chodí ve stovkách, zatímco
společnost nabírá v desítkách. „Je-li pozice méně náročná a
nevyžaduje vysokou kvalifikaci, zajímá se o ni například sto lidí. Pokud
se jedná o vysoce specializované pozice, třeba do korporátního a
institucionálního bankovnictví, tam se počet zájemců pořád pohybuje
maximálně v desítkách,“ přibližuje Martin Vejplata situaci
v ČSOB.

Stojí za to se snažit?

Studenti s podobnou situací počítají. Řada z nich proto rezignovala
i na možnost zkusit se někam přihlásit a jednotlivé stánky na veletrhu si
pouze prohlíží. Mnozí si myslí, že v daných firmách nemají šanci
získat práci, někteří se odvolávají na negativní zkušenost. „Loni
jsem nějaké dotazníky vyplňovala, osobně se mi ale nikdy neozvali,“
uvádí Tamara z Fakulty financí a účetnictví. Podobnou zkušenost má
Vladimír z téže fakulty. „Dotazníky jsem vyplňoval, ozvali se z Aholdu,
tak jsem jim poslal životopis. Na ten mi napsali, že mě neberou,“
konstatuje.

„Na Šanci chodím pravidelně. V polovině dotazníků, které jsem
vyplnila, se mi ozvali. Spíše ale posílali informace o konkrétních
pozicích, ne že by měli zájem přímo o mě. Navíc nabízeli hlavně
neplacené stáže, na které jsem neměla čas,“ říká Eva z Fakulty
podnikohospodářské. Jiní studenti se naopak kvůli velké konkurenci na
veletrh pečlivě připravili a Šanci využili k doladění životopisu a
získání cenných tipů, jak uspět na konkurzu. „Někteří zájemci jsou
velmi dobře informováni, takže si o dané pozici spíše povídáme,“
pochvaluje si například zástupkyně firmy Unilever.

Mohlo by tě zajímat: