Kolujeme po Čechách

24. 5. 2000 | | Sport

Blíží se léto a mnozí z vás se rozhodují, kam vyrazit na prázdniny. Značná část studentů určitě přemýšlí o tom, jak by mohli strávit příjemných pár dnů nebo týdnů, aniž by museli opustit území ČR. Pro ty, kteří navíc chtějí své prázdniny spojit s aktivním odpočinkem, jsou zde četné cyklistické stezky.

Blíží se léto a mnozí z vás se rozhodují, kam vyrazit na prázdniny. Někteří pravděpodobně budou chtít vycestovat do zahraničí, ale značná část studentů určitě přemýšlí o tom, jak by mohli strávit příjemných pár dnů nebo týdnů, aniž by museli opustit území ČR. Pro ty, kteří navíc chtějí své prázdniny spojit s aktivním odpočinkem, jsou zde četné cyklistické stezky.

Výrazné změny

Do roku 1990 se u nás o cyklistických stezkách nijak zvlášť nemluvilo, rozvoj této oblasti turistiky nastal až poté. Za účelem zlepšení situace vznikl projekt Cyklistické trasy v ČR. Doposud bylo v České republice vyznačeno na 4500 km cyklistických tras a podle našich informací by jich letos mělo přibýt dalších 2000 – 3000 km.

Když se řekne “cyklistická stezka”, každý si asi představí speciálně vybudovanou cestu pro ty, kteří cestují na kole. V mnoha případech je ale vhodnější termín cyklotrasa. To proto, že se nejedná jen o speciálně vybudované trasy, ale tyto cesty jsou značeny i na silnicích druhé a třetí třídy (tedy na těch málo frekventovaných), lesních cestách, nezpevněných komunikacích apod. tak, aby byla maximalizována bezpečnost cyklistů. Na rozdíl od cyklistické trasy je cyklostezka opravdu speciálně vybudovaná komunikace.

Představy do budoucna

Některé trasy v ČR jsou součástí projektu Eurovelo. V rámci tohoto projektu by měla být v časovém horizontu 15 – 20 let vybudována evropská síť cyklistických stezek o celkové délce 60 000 km. Měly by být budovány i tzv. greenways. Ty představují souvislý koridor v krajině, který spojuje obce nebo zajímavá místa a kulturní památky v regionu.

Struktura cyklotras

Existuje několik druhů cyklotras, které jsou rozděleny převážně podle délky. Základem cyklistických tras v ČR jsou takzvané dálkové cyklotrasy. Tato síť vzniká od roku 1997 a měla by být dokončena v roce 2001. V současné době je jich 12:

  1. Moravská stezka (Jeseník – Olomouc – Uherské Hradiště – Břeclav – Bratislava)
  2. Jantarová stezka (Ostrava – Olomouc – Prostějov – Brno – Hevlín – Vídeň)
  3. Česko-polská příhraniční stezka (Ostrava – Jeseník, v další etapě Jeseník – Děčín)
  4. Česko- slovenská příhraniční stezka (Český Těšín – Vsetín – Hodonín – Břeclav)
  5. Česko-rakouská příhraniční stezka (Břeclav – Vranov – Slavonice – Lipno)
  6. Českomoravská (Jeseník – Hlinsko – Jihlava – Slavonice – České Budějovice)
  7. Pražská (Praha – Kutná Hora – Hlinsko – Nové Město na Moravě – Brno)
  8. Greenway Praha – Vídeň (Praha – Sedlčany – Tábor – Jindřichův Hradec – Slavonice – Hevlín – Stockerau – Vídeň)
  9. Trasa Jeseník – Znojmo přes Rýmařov – Litovel – Nové Město na Moravě – Třebíč – Znojmo
  10. Trasa Hradec Králové – Břeclav přes Choceň – Moravská Třebová – Jedovnice – Hodonín – Břeclav
  11. Trasa Jihlava – Český Těšín přes Třebíč – Moravský Krumlov – Zlín – Vsetín – Starý Jičín – Frýdek-Místek – Třinec
  12. Labská stezka (Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Hradec Králové – Kolín – Nymburk – Mělník – Litoměřice – Ústí nad Labem – Děčín – státní hranice s Německem)

Na tyto dálkové trasy potom navazují různé trasy regionální:

Cyklo-značení

Trasy jsou značené podobně jako stezky turistické. Rozdíl je v tom, že cyklistické značky mají žlutý podklad a jsou větší. Pokud tedy náhodou vyrazíte na pěší túru, doporučuji vám orientovat se podle značek s bílým podkladem, protože po značce se žlutým podkladem byste vůbec nemuseli dojít k cíli. Naopak na kole se nepouštějte po stezkách značených na bílém podkladě, protože tyto stezky by nemusely být sjízdné.

Informace

Podrobnosti o cyklotrasách v ČR je možné získat v Klubu českých turistů, který sídlí v Praze na Lužinách, nebo na internetové adrese http://www.klubturistu.cz. Podrobnější informace o cyklistice nejen u nás, ale i v zahraničí jsou publikovány v časopise Cyklistika. Důležitým zdrojem jsou také cyklistické mapy. Je možné je zakoupit v kterémkoliv obchodě zaměřeném na prodej map nebo v informačních centrech.

Mohlo by tě zajímat: