Koleje bychom mohli podejít, přeletět nebo přejít
Názory, Zprávy ze školyV říjnovém čísle Studentského listu mě zaujal článek o nepovolené
zkratce ze školy přes koleje Hlavního nádraží.
Ano, chodí tudy spousta lidí, studenti VŠE nejsou zdaleka jediní. Ano, je
to zakázané. Ne, není to jistě zcela bez rizika. Tolik fakta. Tento problém
má však, jako všechno, dvě strany mince. Tu zakázanou, řekněme líc,
popisoval zmiňovaný článek SL. A rub?
Přijde mi zbytečné plýtvat silami policistů (i když jen zřídka) na
hlídání kolejí, stejně jako časem těch, kteří nádraží řádně
objíždějí. Myslím si, že České dráhy (ČD) a pražské hlavní
nádraží, které právě příhodně prochází rekonstrukcí, by mohly (či
měly) vyřešit tento problém účinnějším a přátelštějším způsobem
zároveň.
Bylo by opravdu tak složité (drahé bohužel bezesporu) protáhnout podchod
vedoucí k nástupištím o zhruba deset metrů a zpřístupnit tím
nádraží z obou stran? Postačil by samozřejmě i nadchod, přelet padákem
nebo semafor pro chodce. Tuto nadsázku používám záměrně proto, že ČD
staví na nově rekonstruovaných nádražích kolem koridoru do Českých
Budějovic mnohdy nesmyslně monumentální zázemí a především
přístupy.
Jako příklad uvádím nedaleké Strančice, které rozhodně nejsou
důležitým dopravním uzlem. Nemám pochopitelně k dispozici žádné
statistické údaje, ale tipovala bych, že strančickým nádražím neprojde
za den o mnoho větší množství lidí, než v Praze přes koleje, jestli
jich vůbec více je. Nenamítám nic proti modernizaci menších nádraží,
jistě se jedná o správnou věc, ale vzhledem k vytíženosti pražského
„hlaváku“ mi přijde legální zpřístupnění žižkovské strany jako
dobré řešení. Ulevilo by se tak ve špičce přetíženým tramvajím,
(nejen) studentům i policistům.