Záliba přerostla v podnikatelský plán. Začala už na bakaláři
Cestování, KariéraLucie Šolc Čambálová je absolventkou Fakulty mezinárodních vztahů, kde vystudovala Cestovní ruch a regionální rozvoj. Prvotní nápady o založení vlastní cestovní agentury přicházely již během jejích bakalářských studií. Dnes má přibližně osm set klientů ročně. Radí jim, kde strávit tu nejlepší dovolenou.
ČambiTour. Originalitu ti rozhodně upřít nemůžeme. Odkud se vzala tato myšlenka?
O tom už asi napovídá mé příjmení. Jelikož se jmenuji Čambálová a téměř nikdo mi dnes neřekne jinak než Čambi, rozhodla jsem se to v názvu použít. ČambiTour bylo totiž správně bláznivé a navíc si myslím, že i dobře zapamatovatelné. Už asi v deseti letech jsem chodila za rodinou a všude prohlašovala, že jednou budu mít svoji ČambiTour a ČambiAir.
Jak tě napadlo si agenturu založit?
Asi v momentě, kdy jsem potřebovala poradit něco specifického ohledně výběru mé vlastní dovolené a v cestovních kancelářích si s tím nevěděli příliš rady. Tím mě přivedli na nápad, že poradenství, ještě předtím, než si zájezd koupíte, v Čechách trochu chybí. Pouze s poradenstvím jsem začínala, k agentuře jsem se dostala postupně.
Bylo obtížné získat první klienty?
Známí o mně věděli, že hodně cestuji. Chodili za mnou pak sami a ptali se, o které destinaci si myslím, že má například čistší pláže, je bohatší na památky a podobně. Začala jsem jim tedy radit. Přibývající počet dotazů se pro mě stal impulsem k tomu, abych se této činnosti začala věnovat i za výdělek.
Cestovní agentura, cestovní kancelář. Tyto pojmy jako by sváděly k tomu být zaměňovány – v čem se odlišují?
Cestovní agentura má za úkol distribuovat za provizi již hotové balíčky cestovních kanceláří. Přeprodávat je musí za stejné ceny, což vychází ze zákona. Dále může prodávat samostatné letenky, pojištění, nebo ubytování v hotelu, ale nemůže všechny tyto položky spojit dohromady a vytvořit z nich zájezdový balíček. K tomu mají pravomoc pouze cestovní kanceláře.
Nikdo nezaplatí dobrovolně navíc, pokud nemusí
Jaká úskalí tě potkala?
Jak jsem zmiňovala – nejprve jsem si nezaložila cestovní agenturu, nýbrž poradenskou firmu zaměřující se na poradenství v oblasti cestování. Mělo to fungovat následovně: řeknu klientovi, že mu vyhledám nejvýhodnější zájezd na trhu dle jeho požadavků, poskytnu kontakt, kde si ho může koupit a za to mi on pak zaplatí fixní odměnu. Nad rámec ceny zájezdu. Takto jsem se pokoušela systém vést během bakaláře, ale vůbec se mi neosvědčil.
A co v současnosti? Ovlivnila migrační krize poptávku po zájezdech?
Kdykoliv se v médiích objeví zpráva, že se na nějakém místě nacházejí uprchlíci, pro cestovní ruch to znamená jasné snížení zájmu o prodej zájezdů. Nejvíce ovlivněnou skupinou jsou senioři. Extrémní úbytek zájmu pozoruji u Egypta, Maroka, Tuniska a Turecka. To je způsobené nikoliv migrační krizí, ale problémem Islámského státu. Místo toho se lidé chtějí vypravovat do Itálie, Španělska nebo Řecka. Zde už pak narážíme na cenové překážky. Pokud byl totiž někdo doposud zvyklý cestovat do Egypta za dvanáct tisíc včetně all inclusive, u výše zmíněných destinací je těžší najít alternativu ve stejné cenové relaci.
Přejděme na tvá studentská léta. Jak vzpomínáš na čas na VŠE a které znalosti získané studiem považuješ s ohledem na svou současnou práci za nejpřínosnější?
Nejlépe vzpomínám na svou vedlejší specializaci na magistru. Zvolila jsem si Psychologii a sociologii řízení, v rámci které jsem absolvovala i předmět Trénink manažerských dovedností. Věřím, že i díky tomu se mi dnes s lidmi jedná lépe. V paměti mi například utkvěla „salámová taktika“, kterou na svých obchodních partnerech občas zkouším.
O co se jedná?
Salámová taktika je takový pojem pro metodu, při které rozdělíte kontroverzní či obtížné cíle na malé dílčí krůčky a prosazujete je postupně. Jako celek by se mohly prosazovat hůře, nebo být úplně neprůchodné.
Bez informací se nedostanete z místa
Začala jsi tedy ještě před bakalářskými státnicemi. Dařilo se ti vše skloubit se studiem?
Tyto roky pro mě byly hodně náročné. V té době jsem půl týdne trávila celý ve škole a druhou polovinu jako recepční v pražském hotelu. Po nocích jsem zakládala ČambiTour, tudíž veškeré koníčky i osobní život, to všechno muselo stranou. Jakmile jsem dostala prvotní nápad, pokračovala jsem hledáním informací, co všechno je k založení cestovní agentury potřeba.
Co bys doporučila studentům VŠE, kteří by chtěli začít podnikat a do jisté míry jsou bržděni strachem?
Myslím, že podnikání je nevhodné pro lidi, kterým je nepříjemné žít v neustálé nejistotě. Sama netuším, kolik si vydělám který měsíc. Co je na tom ale skvělé, je být takzvaně „pánem svého času.“ Zároveň to chce dát do věcí opravdu hodně nadšení a píle. Minimálně v začátcích to bylo ohromně potřeba.
Velmi důležité jsou, kromě originálního podnikatelského nápadu, také informace. Bez nich se nehnete z místa. Radím: zjišťovat, zjišťovat, zjišťovat! Ale v souhrnu, nic není černé, ani bílé. Pokud si rádi organizujete věci sami a mít nad sebou v práci pevnou ruku vám není příjemné, proč to nezkusit?
Závěrem bych se ráda zeptala, jestli ti cestování i po letech stále přináší potěšení.
Ano, baví mě to! Vyhledávám spíše aktivnější dovolené, mám ráda vodní sporty, mezi které patří windsurfing, wakeboarding, nebo klasické serfování. Za dva týdny poprvé využiji možnosti pracovat on-line ze zahraničí, chystám se do jižní Itálie, do města Monopoli. Chci si vyzkoušet to tzv. „digitální nomádství.“ Ve volném čase se tam plánuji naučit na kitesurfu. A ohromně se na to těším!
Foto: archiv Lucie Šolc Čambálové
ČTĚTE TAKÉ:
- Podnikejte pro lepší svět! Pomůže vám Social Impact Award
- Cenu xPORT Award získala online výuka středoškolské matematiky
- Tedx Youth Praha: Buďte odvážní hrdinové a změníte svět
Mohlo by tě zajímat:
- Halyna Kovalenko: Cesta k vlastnímu podnikání začíná v AIESECu
- Adam Vološin: Na cestu na kole z Porta do Prahy mě namotivovala moje nadřízená
- Tomáš Kolář: Stáž v EU je zážitek na celý život