ISIS – božské sliby, ďábelská realita
NázoryV redakci Studentského listu kdosi připíchnul na nástěnku slogan vystřižený z časopisu: „ISIS – temnější než Tool, surovější než Melvins“. Řeč je o rockových kapelách. Isis skutečně hrají trochu drsnější hudbu, při tvorbě stejnojmenného informačního systému však někdo asi poslouchal přímo death metal. Alespoň výsledek to naznačuje.
V redakci Studentského listu kdosi připíchnul na nástěnku slogan vystřižený z časopisu: „ISIS – temnější než Tool, surovější než Melvins“. Řeč je o rockových kapelách. Isis skutečně hrají trochu drsnější hudbu, při tvorbě stejnojmenného informačního systému však někdo asi poslouchal přímo death metal (*). Alespoň výsledek to naznačuje.
Nikdo nezpochybňuje, že napsat od základu nový informační systém pro několik tisíc uživatelů je obrovský úkol. Uvést ho bez chyb do ostrého provozu je ještě větší sousto. A firma Gitus toto sousto bohužel podcenila, což ostatně připouští i prorektor VŠE pro informační systém.
Ještě nedávno přitom představitelé školy hýřili optimismem. „Aplikace se technicky dolaďuje tak, aby umožňovala přehlednou a snadnou registraci zejména prvním ročníkům,“ ujišťovali v červenci studenty prostřednictvím iListu. Od září se přes ISIS měly přihlašovat souborné a státní zkoušky. Tolik smělé plány – realitu zažili všichni na vlastní kůži. Systém není přehledný a snadný ani pro studenty ročníků pátých. O tom, v jak daleké budoucnosti bude ISIS chopen nahradit propracovaného „Psa“ a „Semestr“, se dá zatím jen spekulovat.
Hned při prvním zhroucení systému se o něm na stánkách iListu rozpoutala vášnivá diskuze. Jedni tvrdili: takhle velký systém nejde spustit bez problémů, poslední mouchy jde vychytat až po uvedení do provozu. Druzí oponovali: to přece uživatele nezajímá. Je mu jedno, co a jak programátor udělal, chce prostě fungující aplikaci.
Na obou pohledech je kus pravdy. Pohledem uživatele se ale v tomto případě patrně nikdo opravdu příliš nezdržoval. Protože jestli ISIS něco (kromě geniálního programátora, který vše/VŠE spasí) postrádá, tak je to orientace na klienta.
V ISIS jsou desítky menších či větších nedostatků, z nichž některé mění jeho používání v utrpení. Na tvorbu „uživatelsky přítulného“ webu přitom existuje řada pravidel. Uživatel je nezná – ale pokud nejsou dodržena, okamžitě to intuitivně pozná. Jednoduše se mu špatně „kliká“, protože uživatelské rozhraní systému je odbyté. Znamená to, že firma Gitus koncentrovala všechny síly na tvorbu dokonalého jádra systému? Nebo odbyla i to jádro?
Programátor si samozřejmě o důležitosti potřeb „Běžného Franty Uživatele“ může myslet svoje, zarážející ale je, že na tvorbu systému lépe nedohlédla škola. Že by i jí chyběla orientace na klienta? Čtrnáct tisíc naštvaných studentů (ale i studijních referentek), to je každopádně nepříjemná situace. Na druhou stranu, firma Gitus vyhrála výběrové řízení i díky ceně, kterou nabídla. Renomovaná zahraniční firma by navrhla špičkový systém, ale za špičkovou cenu.
Na první pohled jasná věc – co je trocha adrenalinu u studentů proti ušetřeným milionům? Ostatně, co mohou studenti dělat? Protestovat, láteřit, nadávat. Psát petice nebo podávat žaloby do Štrasburku. Diskutovat na iListu. Jít si stěžovat na lampárnu hlavního nádraží. Ale to je asi tak vše.
Zápisy skončily, ale lapálie s ISIS ne. Projekt je jednou rozjetý, změnit dodavatele nepůjde a tak škola hodlá alespoň uplatnit sankce. Dodavatel i pracovníci školy se usilovně snaží dát ISIS do pořádku, „kosmetické“ úpravy se zatím ukládají k ledu. Jestli by dražší systém v konečném důsledku nebyl levnější, to ví jen egyptská bohyně Isis (nebo snad Sutech, egyptský ďábel).
Protesty postupně utichnou, firma ISIS během semestru nějak zazáplatuje, možná vyfasuje smluvní pokutu. A v lednu se budou všichni modlit, aby se systém znovu nehroutil. Pokud se tak stane, doporučuji registrace a zápisy převést na server Borec.
(*) Autor se omlouvá fanouškům death metalu za urážku uvedenou v prvním odstavci.