Historie ECTS

24. 10. 2006 | | Nezařazené

Kreditní systém ECTS (European Credit Transfer System) zavádí postupně celá Evropa. V dnešní době tzv. Evropský prostor vysokoškolského vzdělání (EPVV) tvoří již čtyřicet zemí. Jeho hlavní myšlenkou je co nejsnazší mobilita vysokoškolských studentů a učitelů, kterou umožní jednoduchá převoditelnost předmětů absolvovaných v zahraničí.

Kreditní systém ECTS (European Credit Transfer System) zavádí postupně celá Evropa. V dnešní době tzv. Evropský prostor vysokoškolského vzdělání (EPVV) tvoří již čtyřicet zemí. Jeho hlavní myšlenkou je co nejsnazší mobilita vysokoškolských studentů a učitelů, kterou umožní jednoduchá převoditelnost předmětů absolvovaných v zahraničí.

S myšlenkou vybudování Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání přišly Velká Británie, Německo, Itálie a Francie v roce 1998, kdy se sešli jejich ministři školství a na univerzitě v Sorbonně uzavřeli tzv. Sorbonnskou deklaraci – společný plán vzniku EPVV. Již o rok později podepsalo 33 států tzv. Boloňskou deklaraci, tedy samotné založení Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání. K těmto státům se později ještě připojilo dalších sedm zemí. Celý proces by měl být zakončen do roku 2010.

Kreditní systém ECTS také počítá s tzv. Dodatkem k diplomu, který bude poskytovat standardizované informace o dosaženém vzdělání a bude vydáván v cizím jazyce. Poslouží k lepšímu porovnávání oborů v EU. Dostanou ho studenti, kteří ukončili studium po roce 2005.

Známky podle Gaussova rozdělení

Evropská unie nicméně školy do systému ECTS nenutí. Zjednodušeně říká: „ECTS raději nezavádějte vůbec, než byste jej zavedli špatně.“ Platí to například i v oblasti hodnocení: Systém známkování ECTS by totiž neměl znamenat jen převedení současných čtyř známek 1 až 4 do klasifikace A až F (stylem „béčko je horší jednička“). Správně by si měl nejprve vyučující po zkoušce rozdělit studenty na ty, kteří ji úspěšně složili, a na ty, kteří neprošli (ti dostanou známku Fx nebo F). První skupina by pak měla být rozdělena do kategorií A až E podle Gaussova (normálního) rozdělení pravděpodobnosti.

Evropská unie proto vysokým školám doporučuje i nadále používat své „tradiční“ hodnocení a systém ECTS jen jako doplněk. Nesprávným zavedením „evropského známkování“ totiž mohou školy výrazně snížit svoji šanci získat certifikaci „ECTS label“, která bude od roku 2010 pravděpodobně vyžadována pro účast v projektu Erasmus Mundi. Přes něj v případě Vysoké školy ekonomické cestuje do zahraničí většina studentů.

Mohlo by tě zajímat: