Fakulta podnikohospodářská zruší písemné bakalářky. Ostatní fakulty VŠE se zatím nepřidají
Zprávy ze školyStudenti, kteří nastoupí na Fakultu podnikohospodářskou (FPH) Vysoké školy ekonomické (VŠE) v příštím akademickém roce, už nebudou muset psát bakalářské práce. Vedení fakulty se tak rozhodlo zejména kvůli rozvoji umělé inteligence (AI). „Při dobře zvládnutých dotazech dokáže umělá inteligence podstatnou část bakalářské práce napsat. A jelikož je velmi obtížné, vlastně až nereálné tuto skutečnost odhalit, je na místě nahradit bakalářské práce projekty, kde je více zřejmé, že se jedná o vlastní práci studenta,” popisuje své rozhodnutí děkan třetí fakulty Jiří Hnilica. Ostatní fakulty se zatím nepřidají, ačkoliv se většina z nich v nějaké míře již se zneužitím umělé inteligence v závěrečných pracích setkala.
Místo bakalářské práce budou muset studenti napsat takzvaný bakalářský projekt zaměřený na aplikaci vědomostí v praxi za deset kreditů. Získat jej přitom půjde několika způsoby – odbornou stáží v kombinaci s podrobnou zprávou ze zahraničního studijního pobytu, účastí na fakultním výzkumném projektu nebo vytvořením konkrétního podnikatelského projektu. Rozsah zůstane podobný jako u tradičních bakalářek, student bude muset dát dohromady jedinečnou zprávu v rozsahu 30 – 50 stran. Teoretická část ale bude nutná jen v situacích, které ji budou vyžadovat, tedy například v případě zapojení do výzkumných týmů na fakultě.
Fakulta přitom AI zakazovat nechce. „Pokud si studenti budou v bakalářských projektech pomáhat umělou inteligencí, tak je to správně, a během studia usilujeme o to, aby se naučili ji využívat eticky a smysluplně,“ říká Hnilica. V prakticky orientovaném projektu je ale podle něj riziko zneužití AI mnohem nižší. Studenti tedy umělou inteligenci budou moci při psaní projektu využívat, a podle děkana také budou, ale budou muset vygenerovaná řešení náležitě označit jako produkt AI.
Děkan tak věří, že jde fakulta s dobou. I kvůli tomu od tohoto semestru otevřeli novou vedlejší specializaci ESG, v rámci které si studenti mohou vybrat užší zaměření na jednotlivé oblasti v rámci environmentální (E) a společenské udržitelnosti (S) nebo celkové udržitelné správy společností (G). Studenti se naučí například vypočíst uhlíkovou stopu nebo sepsat nefinanční report. Navíc tato „vedlejška“ probíhá převážně v anglickém jazyce.
Zakazovat využívání umělé inteligence nechce ani Fakulta financí a účetnictví (FFÚ). Je jen nutné její využití správně citovat mezi zdroji. „Rozsah využití AI musí být přiměřený, tedy nesmí tvořit excesivní část práce,“ dodává také proděkan pro studium FFÚ Leoš Vítek. Rušit psaní práce nechce, student tím podle něj uplatňuje znalosti a dovednosti získané při studiu.
Prozatím nechce rušit žádné ze závěrečných prací ani Fakulta managementu (FM). Mluvčí fakulty Michal Hajdík ale připouští, že se časem může změnit jejich podoba. „To je ovšem otázka, která patří spíše do dlouhodobější celospolečenské diskuze,“ podotýká. Relevance kvalifikačních prací se podle něj s nástupem umělé inteligence nijak nemění, protože prozatím AI není schopná práci za studenta napsat celou. „Mohou se samozřejmě stát cenným pomocníkem v různých fázích psaní či při řešení dílčích úkolů, každopádně student bez hlubšího porozumění zdrojům jen těžko zvládne uplatnit umělou inteligencí navrženou výzkumnou metodu a zodpovědět výzkumné otázky či hypotézy, které formuloval,“ domnívá se Hajdík.
Připomíná také, že je zatím AI, která je dostupná zdarma, trénovaná hlavně na textech staršího data. Nemůže tedy pomoci s úplně každým tématem. S jejím využitím se u závěrečných bakalářek setkali, ale zatím ne ve větší míře. Hajdík ale přiznává, že naopak na celoškolní úrovni vedou diskuze o podobě státnic. Ty by v budoucnu mohly více stavět právě na kvalifikačních pracích.
Využití umělé inteligence se nebrání ani Národohospodářská fakulta. Podle tiskového tajemníka fakulty Daniela Váni je její využití například pro rešerši doposud publikovaných textů ke zvolenému tématu v pořádku. „Jako školitel, pokud poctivě čtu studentem mi postupně předkládaný text, vycítím, že ho nepsal ‚živý člověk‘ se všemi emočně odstínovanými stereotypy momentálně běžně používaného jazyka. V tomto slova smyslu se podle mého názoru rizika vyplývající z používání AI nyní přeceňují,“ vysvětluje s tím, že samozřejmě neví, co nastane za pár měsíců nebo let. Nahrazení závěrečných prací jiným typem práce tak podle něj prozatím není nutné, školitelé by ale měli textům svých studentů věnovat náležitou pozornost.
Fakulta informatiky a statistiky (FIS) také o plošném zrušení bakalářských prací neuvažuje. Má ale pracovní skupinu, která se tématu závěrečných prací v době AI věnuje a diskutuje různé možné podoby závěrečných prací. „Řešíme i možnost zapojení nových forem, které jsou třeba na technických školách,“ vysvětluje manažer komunikace FIS Zdeněk Vondra.
Diplomové práce zatím zůstanou, a to i kvůli tomu, že je podle zákona zrušit ani nejde, jak připomínají další fakulty. Hnilica se také domnívá, že v diplomových pracích musí studenti prokázat mnohem hlubší znalost výzkumných metod a analytických dovedností, a tak u nich nevzniká tolik prostoru pro zneužití umělé inteligence.
Fakulta mezinárodních vztahů se do vydání článku k problematice nevyjádřila.
Foto: Vysoká škola ekonomická
Mohlo by tě zajímat:
- Vánoce pro VŠEchny opět přicházejí! Šťastné a veselé!
- Týdenní přehled akcí: Od pohovorů po vesmír, kam vyrazit na zajímavé akce v novém týdnu
- Týdenní přehled akcí: Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce z inovačního týdne