Elita a odpad
NázoryJe dobojováno. Velká anketa Hospodářských novin o nejlepší
ekonomickou vysokou školu skončila. Loňský vítěz Institut ekonomických
studií z Fakulty sociálních věd byl podle daných kritérií poražen
naší Národohospodářskou fakultou. Sláva vítězům, čest poraženým.
Je dobojováno. Velká anketa Hospodářských novin o nejlepší
ekonomickou vysokou školu skončila. Loňský vítěz Institut ekonomických
studií z Fakulty sociálních věd byl podle daných kritérií poražen
naší Národohospodářskou fakultou. Sláva vítězům, čest poraženým.
Žebříček kromě vědy a světovosti školy zahrnuje i další méně
důležitá kritéria (průzkum mezi absolventy) nebo metodicky špatná (zájem
o školu). Kvalita výuky a studentů se však už nehodnotí.Vypovídací
hodnota žebříčku je proto sice zanedbatelná, přesto se však většině
lidí dere na povrch jedna neodbytná otázka. Kdo je vlastně lepší? VŠE
nebo IES? My nebo oni?
Studenti IES vám poví, že mají lepší úroveň matematiky. Student VŠE
to naopak posměšně nazývá nefunkčními teoretickými kecy. Lidé
z ekonomky se zase chlubí praktickými poznatky ze světa byznysu. Jeho kolega
z IES si o tom myslí své a přirovnává naši akademickou obec k bandě
hloupých blondýnek. Když se obou táborů sami zeptáte, tak vám možná
neodpoví přesně to samé, nicméně většina se neopomene aspoň trochu
pochlubit a druhé drobně shodit. Vlastní ego prostě nedovolí kritizovat
vzdělání ze své alma mater a přiznat, že někdo může být
jednoduše lepší.
Vzájemná až přílišná pýcha na vlastní ústav, jehož chyby před
ostatními umně skrýváme, nám zbytečně zatemňuje mysl. VŠE jako celek je
směskou různých fakult a oborů. Z toho pak vyplývá, že možné
srovnání mezi vysokými školami bude možné jen u některých konkrétních
oborů. Prakticky IES soupeří jen s Fakultou financí a účetnictví a
Národohospodářskou fakultou, a to ještě vůbec ne se všemi obory.
Kvalitu (ne náročnost) výuky je schopna objektivně zhodnotit jen hrstka
těch, kteří vystudovali obě školy. Žádný novinový žebříček vám pak
logicky nemůže říci, kde jsou posluchači chytřejší. Hodnotit kvalitu
škol podle znalostí studentů o diferenciálním počtu taky není možné.
Tak podle čeho vlastně poznáme, kde jsou větší borci?
Odpověď na tuto otázku zkrátka neexistuje. Ve skutečnosti je všude
procentuální zastoupení těch lepších a horších stejné. Na obou
školách se také učí dobré i špatné kurzy. Vítězem oblíbených
žebříčků by se tedy neměla stát VŠE nebo IES, ale zdravý rozum.
I když si obě školy pořád drží na české poměry dobrou úroveň, nemá
smysl je srovnávat a házet na sebe vzájemně špínu. Elita roste všude.
Stejně jako odpad.