Díky modrým brýlím vidíme jen to, co chceme

19. 4. 2016 | | Názory bez PC

Pamatujete si, kdy jste si naposled mysleli, že je někdo ve vašem okolí dokonalý a bez chybičky? Pravděpodobně by o vás v té době ostatní řekli, že máte na očích růžové brýle.

Vnímáte zkresleně a díky emocím nejste schopni odlišit objektivní realitu od subjektivních pocitů. Zdá se to přirozené.

Je možné ovšem, že podobně brýle nám denně nasazuje nejoblíbenější sociální síť na světě, kterou používá přes jedna a půl miliardy lidí na světě. Facebook se v poslední době, kromě neustále rostoucích příjmů, skloňuje v souvislosti s pojmem zkreslené reality.

Jak vlastně tyhle modré brýle fungují? V minulosti se klasický uživatel této sociální sítě těšil na každodenní příliv novinek od svých přátel, oblíbených stránek nebo skupin.

Dnešní realita vypadá v praxi dost odlišně. Lidé, kteří stojí za programováním algoritmů určených pro Facebook přišli na to, jak nám z něj udělat ještě větší závislost, ještě větší důvod k opakovaným návštěvám, ještě větší možnost, jak vydělat z umístěné reklamy.

Základní myšlenka je velmi jednoduchá. Dozvědět se co nejvíce o samotném uživateli tak, abychom mu mohli co nejvíce přizpůsobit obsah na hlavní stránce příspěvků. Nejenže tak lze zjistit, odkud jste, kdo jsou vaši přátelé či jaké seriály rádi sledujete, ale pomocí algoritmů je možné také pozorovat, jak dlouho strávíte prohlížením jednotlivých fotografií či videí. Ti přátelé, na jejichž fotky či videa obětujeme nejvíce času, se pak se svými příspěvky objevují častěji na naší úvodní stránce.

Pro ty, co mají rádi věci jednoduše shrnuté – Facebook nám ukazuje to, co chceme vidět, na rozdíl od toho, jaké věci ve skutečnosti jsou. Líbivá realita je totiž výbornou strategií, jak z uživatelů udělat lidi závislé na sociální síti – a tak se 58 procent uživatelů na tuto sociální síť vrací více než jednou denně.

Odborné vyjádření

Psychologové a odborníci nelenili a za krátkou chvíli po uveřejnění podobných statistik se na světlo světa dostalo několik definic této „nové“ reality. Setkáváme se tak s „komnatou ozvěn“ (Bakshy, Science 2015) nebo „konfirmačním zkreslením“ (Del Vicario, PNAS 2016).

Je více než jasné, že necháváme-li se obklopovat pouze věcmi, které nás těší, zajímají a v podstatě jen reflektují naši vlastní osobnost, kterou na Facebooku vykreslíme, přestaneme se těšit na realitu skutečnou, která nabízí také každodenní negativní zážitky. Což je dost frustrující, protože taková srážka s blbcem by mohla mít do budoucna ještě více devastující účinky, než má nyní.

Řešení problému? Jednoduché. Poslechnout rady babiček a maminek, vypnout počítače, wi-fi, Facebook a místo modrých brýlí nové reality si nechat raději večer v baru nasadit ty růžové od nějaké krásné slečny.

ČTĚTE TAKÉ:

Mohlo by tě zajímat: