Ajťáci, manažeři, jejich produkty a zákazníci

7. 5. 2015 | | Názory

V poslední době se nepřestávám divit, co všechno je v IT možné.
Došlo to tak daleko, že problémy s produktem se řeší změnou jeho názvu
a nový produkt přináší, řekněme, spíše downgrade než upgrade. Když se
nad tím člověk trochu zamyslí, tak příčiny jsou jasné – manažeři a
ajťáci.

Začneme u hlavounů, protože s mocí se pojí pýcha a ego. Manažer si
obvykle myslí, že přeci on je ten, kdo IT rozumí. Ptáte se proč? Ovládá
personal computer, hovory přijímá pomocí svého jablečného telefonu a je
neustále online na Facebooku. Přidejte k tomu špetku ega a katastrofa je na
světě. Stále si myslíte, že tato kombinace je výjimečná? Vážení,
otevřete oči a projděte se po VŠE!

A co ti takzvaní ajťáci. Jejich svět je složen z podivných značek,
příkazů, cyklů a vtipů, kterým kromě nich nikdo nerozumí. Mají za sebou
náročné školy, spoustu nocí před monitorem a nesou si s sebou diagnózu
s názvem sociální fóbie.

Teď dejte tyto dvě skupiny do jedné místnosti a každý si už domyslí,
jak to dopadne. Abych to přirovnal. Je to asi podobný stav, když se v jedné
místnosti sejde Čech a Číňan a každý si myslí, že umí jazyk toho
druhého. Ale cizí jazyk oba viděli možná tak z rychle jedoucího vlaku a
vlastně si vůbec nerozumí.

Říkáte si, že jsou to jen stereotypy a nebo je to jen hudba minulosti?
Ne, je to realita. A věřte, že realita může být ještě horší.
Manažer, pro kterého spuštěné demo znamená, že produkt je hotový a
může se začít prodávat. Vytvořený produkt od ajťáků pro ajťáky. Snad
už stačí jen produkt pojmenovat hláškou „A je to“. Ne, není!
Zapomněli jste na konkurenci a naschvály mezi samotnými ajťáky. Ti, co
studovali ČVUT, píšou program tak, aby tomu nerozuměli z Matfyzu,
z Matfyzu programují tak, aby tomu nerozuměli … a tak bychom mohli
pokračovat. Nakonec to může skončit dvěma způsoby. Takto složený tým
ajťáků se rozpadne a projekt zanikne nebo se projekt dá na starost jen
jedné skupině a ta samozřejmě není schopna rozluštit kód té druhé.

Řešení aneb když manažeři začnou myslet

Výsledek je samozřejmě katastrofa a řešení? Raději si na to sedněte.
Manažerům je to přeci jasné jako facka, stávající produkt se přejmenuje,
změní číslo verze, upraví se mu vzhled, přidá zcela zbytečná funkce,
problémy se odsunou a udělá velká reklamní kampaň na nový produkt snů.
To vše samozřejmě za cenu nového produktu. A ptáte se, co na to
zákazníci? Ti v práci, ve škole nebo na zastávce tramvaje čtou či
slyší o novince, bez které nemůžou žít. Nic naplat, že často platí za
změnu názvu, v lepším případě designu a písma. Že se vás to netýká?
Ale kdepak.

Vzpomeňme si na poslední verze smartphonů třeba od Applu, na
přejmenování mailu u služby outlook.com nebo na připravovaného nástupce
Internet Exploreru se stejnou ikonkou, jen jiným jménem a odlehčeným
jádrem.

ČTĚTE TAKÉ:

Mohlo by tě zajímat: