Oficiální volební program Jiřího Schwarze
NezařazenéDěkan Národohospodářské fakulty docent Jiří Schwarz kandiduje na
funkci rektora Vysoké školy ekonomické. Postaví se proti současnému
rektorovi profesoru Richardu Hindlsovi. Do voleb vstupuje mimo jiné s návrhem
na náročnější formu výuky, zdokonalení školního informačního systému
nebo soustavné zlepšování studijních podmínek. Volební program
uveřejňujeme v plném znění, bez redakčních úprav.
Vstříc rostoucí konkurenci v univerzitním ekonomickém
školství (Stručná charakteristika programových cílů pro rektorské
funkční období 2010–2014)
- Poctivá a inovativní výuka – jádro naší práce
- Kvalitní věda – výkladní skříň univerzity
- Specializace podle toho, co mi jde lépe
- Dobré účty dělají dobré přátele
- VŠE – naše pracovní priorita
- Jsme tu pro studenty!
- Rektorát – servisní orgán fakult především ve vztahu k externímu
prostředí
Konkrétně se jedná o:
1. Změna motivací ve výuce. Na VŠE dosud rostl počet studentů bez
ohledu na populační vývoj společnosti a rostl počet vyučovaných
předmětů jako důsledek konkurence školních pracovišť o uhrazené
pedagogické výkony. To vedlo k finančnímu znehodnocování jednotky
pedagogického výkonu, které vytvářelo perverzní motivace k dalšímu
růstu přímé výuky. V budoucnu bude naopak kladen důraz na stále
náročnější a efektivnější výuku v současných prostorových
kapacitách VŠE. Spolu s tím musí být rovněž zlepšena podpora
pedagogických činností zdokonalením školního informačního systému,
který bude nejen integrovaný, ale zároveň přátelštější pro
vyučující i studenty.
2. Zřízení servisního pracoviště pro podporu fakultních výzkumů
(ICER – International Center for Economic Research), na němž by pobývali
renomovaní zahraniční profesoři ve dvou režimech, buď po dobu 13 nebo
32 týdnů. Jejich povinností by byl společný výzkum s pracovníky
fakulty, odevzdání a publikování nejméně 1 společného článku
v zahraničním impaktovaném časopise a vedení minimálně jednoho
semináře či přednášky. Finanční prostředky na provoz ICER by byly
zajištěny výhradně z dodatečných mimorozpočtových zdrojů VŠE.
V čele ICER by stál zahraniční renomovaný profesor, který by
spolupracoval s děkany jmenovanými zástupci fakult.
3. Zlepšení kvalifikační struktury fakult VŠE pomocí změny
závazných celoškolských požadavků na habilitační řízení a řízení
ke jmenování profesorem založené na zvýšení substituovatelnosti
jednotlivých požadavků a zrušení tzv. minimálních požadavků. Inovovaný
systém zvyšování kvalifikace povede k prohloubení dělby práce na
katedrách a ke zkvalitnění jejich pedagogické a vědecké práce.
Prohloubení specializace na „více učící“ a „více bádající“
akademické pracovníky by neměla být omezujícím faktorem pro dosažení
vědecko-pedagogických titulů docent a profesor. Inovovaný systém by měl
odstranit současnou asymetrii požadavků kladených na habilitanty a
profesorandy různých oborů v závislosti na charakteru oboru, popř. jeho
vybaveností impaktovanými časopisy. Očekávaným efektem bude nejen
zlepšení kvalifikační struktury pracovníků fakult, ale také zvýšení
počtu jejich vědeckých výstupů v impaktovaných a jiných odborných
periodicích.
4. Zavedení procesu řízení kvality na rektorátu a dalších
celoškolských pracovištích VŠE včetně auditu jimi zabezpečovaných
činností. Očekávaným efektem by mělo být nejen zprůhlednění činností
řídících a obslužných útvarů VŠE, ale také zjištění skutečných
nákladů jejich provozu, jakož i zprůhlednění finančních toků na VŠE.
Proces řízení kvality by měl vést k úsporám a ke zlepšení úrovně
obslužných činností pro akademické pracovníky a studenty jednotlivých
fakult VŠE. Vzniklé úspory ve formě snížení srážek z realizovaných
projektů fakultních pracovišť by byly ponechány v rozpočtech fakult.
Stanovení pravidel pro tvorbu rozvrhu a přidělování učeben na VŠE
s ohledem na efektivnost jejich využívání. V případě nekonfliktních
zájmů fakult by vybrané učebny byly přiděleny jednotlivým fakultám pro
dlouhodobé užívání, což by nepochybně vedlo k jejich lepšímu vybavení
a zkvalitnění výuky.
5. Úsilí o zlepšení mzdových a pracovních podmínek akademických
pracovníků k zvýšení atraktivnosti VŠE jako zaměstnavatele. Úspory
realizované snižováním provozních nákladů směrovat na posilování
mzdového fondu. Příjmy z aktivněji využívaného školního majetku
směrovat na posílení finančních zdrojů VŠE, jejichž výnosy by byly
určeny k podpoře hlavní činnosti VŠE. Zlepšení podpůrných činností
pro vědeckou práci v rámci evropských, tuzemských a jiných grantů a
výzkumných projektů ze strany rektorátních pracovišť. Zjednodušení
pracovní cestovní agendy a delegace pravomocí při organizaci kongresů,
konferencí, seminářů a kolokvií na VŠE na jednotlivé fakulty. Zlepšení
pracovních podmínek pro rodiče (učitele i studenty) s malými dětmi
provozováním dětského koutku. Zlepšení přístupnosti areálu VŠE na
Žižkově ze stanic MHD.
6. Permanentní zlepšování studijních podmínek. Zvýšení počtu míst
pro naše studenty na zahraničních univerzitách. Zkvalitnění fondu a
služeb Centra informačních a knihovnických služeb VŠE. Podpora kulturního
a společenského života studentů VŠE podle transparentních pravidel a
zrušení omezení pro propagaci studentských aktivit na VŠE. Sjednocení
platebních systémů (menzy, restaurace, kavárny, automatů, kopírek,
poplatků na fakultách apod.). Přiznání dotace na jídlo ve stravovacích
zařízeních v areálu VŠE. Instalace sklápěcích židlí na chodbách
Nové budovy VŠE. Zpřístupnění areálu VŠE z více stran, odstranění
hluchých míst a zbytečně vyasfaltovaných ploch, jejich osazení zelení,
lavičkami (popř. stoly), aby se školní park stal zpříjemněním volného
času studentů v areálu VŠE.
7. Nový styl práce kolegia rektora a vedení VŠE založený na principu
konsenzu. V rámci kompetencí, které ze zákona náleží jednotlivým
fakultám, se na celoškolské úrovni zásadně nehlasuje a celoškolská
rozhodnutí lze přijímat pouze se souhlasem děkanů všech fakult. Stejně
i rozhodnutí týkající se změny rozpočtových pravidel VŠE. Kolegia
rektora se účastní děkani fakult, prorektoři a zvaní hosté. Pravidelných
porad vedení VŠE se účastní prorektoři, ředitelé útvarů VŠE, zcela
dobrovolně děkani (zajímá-li je projednávaný program jednání) a pozvaní
hosté. Tento systém řízení by měl vést k přeměně rektorátu
v efektivní a relativně malé pracoviště prosazující zájmy VŠE
v externím prostředí a zabezpečující pouze ty služby uvnitř VŠE,
jejichž provozování na fakultách je neefektivní. To také povede
k dalšímu posilování samostatnosti fakult (v případě jejich
zájmu).