Po letech nastala situace, kdy nabídka převyšuje poptávku
KariéraVětšina studentů se s problémem při hledání brigády v době krize
nesetkala, někteří však omezení pocítili na vlastní kůži. Podle
pracovních agentur se rozdíl mezi množstvím zájemců a počtem volných
míst stále prohlubuje.
Práci nebo brigádu považuje řada studentů za nezbytnou součást
vysokoškolského života. Jedni si chtějí dopřát nějakou tu korunu navíc,
jiní se do výdělečného procesu zapojit musí, ať se jim to líbí nebo ne.
Na otázku: „Proč studuješ, když máš potřebu pracovat?“, se totiž
nabízí velice prostá odpověď. „Pracuji, abych mohl studovat.“
O tom, že jde recese ruku v ruce s propouštěním a poklesem nabídek
práce, informují česká média neustále. Krize ovlivnila i trh brigád a
polovičních úvazků. Většina oslovených studentů si nestěžuje. Práce
jim zůstala, někteří ji bez větších problémů našli i v prvním
čtvrtletí tohoto roku. „Působím v hosteskové agentuře, pocítila jsem,
že je méně práce, stěžovat si však nemohu. Skoro každý týden se koná
nějaká akce, na které si vydělám,“ říká studentka VŠE. „Práce je
víc, než stíhám,“ píše uživatel Kaltas na serveru vseborec.cz. „Jsem
svým pánem. Občas mi zaměstnavatel volá, jestli nemohu vzít ještě
další úkol,“ doplňuje ho Mojmír z východních Čech.
Někteří však pocítili krizi na vlastní kůži. „Mně snížili
úvazek. Kamarádka zkoušela hledat brigádu a narazila jen na nabídky
s velkými požadavky a velmi nízkým platem,“ tvrdí další studentka.
„Tahle doba je pro hledání práce děsivá. Za všechno může ekonomická
krize,“ komentuje Lukáš svoji zkušenost s hledáním přivýdělku na
Havlíčkobrodsku. „Přítelkyni vyhodili z Brněnského deníku, stejně
jako zbylé externisty,“ přidává se další respondent.
Provozovatelé pracovních agentur, které se soustředí na studenty,
upozorňují, že množství volných míst rapidně klesá, zatímco noví
zájemci stále přibývají. „Po letech nastala situace, kdy nabídka
převyšuje poptávku. Počet registrovaných uživatelů od začátku roku
vzrostl o třicet procent,“ říká Pavel Hájenský z agentury
NaBrigádu.cz. Podobnou zkušenost má i portál jobs.cz. Zde počet odpovědí
na inzeráty stoupl o čtvrtinu. „Máme rekordní počet přihlášených
životopisů. Stále více lidí také využívá naše automatické
vyhledávací služby, takzvané agenty,“ sdělila Jana Skalová za
agenturu.
Nabídka volných míst klesá
Pokles nabídek práce zaznamenala například společnost Student, která se
zaměřuje především na vysokoškoláky. Zprostředkovává jim jednorázové
výdělky v supermarketech, výrobě, skladech a potravinářských provozech.
„Zájem o brigádníky klesl zhruba o dvě třetiny. Dřív jsme inzerovali
dvacet až čtyřicet nabídek denně, dnes je jich tam maximálně pět,“
uvádí René Kuchar, jednatel firmy. Student sice působí pouze na území
Prahy, Kuchar si však vyměňuje informace se spřátelenými agenturami ze
zbytku republiky a tvrdí, že ostatní regiony jsou na tom stejně. Pavel
Burkovič z ostravské agentury JOB-centrum jeho slova potvrzuje: „Poklesy
máme brutální. Od června se počet inzerovaných brigád snížil
o sedmdesát procent.“
Z informací agentur vyplývá, že nejhůře se shání manuální,
jednorázové brigády. Kuchar však tvrdí, že kdo chce dělat, místo najde.
„Práce se dnes hledá hůř, zrovna studenti by však problém mít neměli.
Většina zaměstnavatelů je upřednostňuje, protože je považuje za
flexibilní pracovní sílu, která rozumí tomu, co se po ní chce,“
dodává.
Podle odpovědí dotázaných se krizi částečně vyhýbají například
fotografové, programátoři, počítačoví odborníci, novináři a nebo
administrativní pracovníci. Agenturní data nejsou v případě
specializovaných oborů příliš vypovídající. „Pokud hledá pracovníka
nějaká firma, většinou se neobrací na nás. Buď inzeruje na svých
stránkách nebo shání zaměstnance vlastními silami,“ vysvětluje
Burkovič. Jeho sdělení potvrzují i studenti, kteří v uvedených
odvětvích pracují. Ke své pozici často přišli jinak než odpovědí na
inzerát. Většina lidí se s pročítáním nabídek nespokojí a oslovuje
konkrétní společnosti. A nesmíme zapomenout na variantu „rigádu sháním
přes své známé“.