Meme na VŠE: Studenti ekonomky mají smysl pro humor na velmi dobré úrovni

3. 11. 2020 | | Rozhovory žena

Facebookovou stránku Vysoká škola MEMEkonomická známe snad všichni, sleduje ji téměř 8000 lidí. Kdo za ní ale stojí, neví nikdo. Její autorem je absolvent ekonomky, který souhlasil s rozhovorem pod podmínkou, že zachováme jeho anonymitu.

Kdy a jak jsi přišel na nápad založit stránku s vtipnými obrázky (memy) na Facebooku?

Stránka vznikla někdy během srpna 2018. Nebylo to nic originálního, líbily se mi obdobné stránky jiných vysokých škol, a tak jsem si řekl, že to zkusím udělat i u nás. Nyní je to jedna z nejsledovanější univerzitních MEME stránek.

Stojí za stránkou jednotlivec, nebo spolupracuje více lidí?

Stojí za tím jednotlivec, ale spolupracuji s řadou studentů, kteří mi pravidelně dodávají tipy, inspiraci a informace, jelikož teď jsem už absolvent a nemám už tolik přehled o všem. Každopádně správu mám jen já.

Kolik času strávíš správou stránky?

Maximálně 5-10 minut denně, buď přijde nápad, tak ho realizuji nebo protřídím materiály zaslané od lidí. Když je nějaká zásadnější situace typu evakuace ve škole, tak i víc.

Kde hledáš inspiraci pro memy a formáty? Požíváš software pro vytváření?

VŠE je úžasná v tom, kolik je tu samo o sobě vtipných věcí a občas i šíleností, ze kterých si jde dělat srandu. Ať už jsou to bomby, přechod přes koleje, historicky Lord Hoven nebo dobírání fakult mezi sebou (i když nejčastěji dobírání „národo“). Jsem i velký fanda stránky 9GAG a občas něco převezmu odtamtud s menší modifikací na VŠE nebo ekonomický humor. Nepoužívám nic sofistikovaného, různé grafické editory a meme generátory dostupné online, občas je to i vidět, že to je amatérská práce.

Memy často posílají i samotní studenti a fanoušci stránky. Kdy jejich tvorba začala převažovat?

Tak před rokem mi začaly docházet nápady, měl jsem pocit, že už se opakuji. Nejsem úplně rozený bavič, ale stránka už měla sledovanost v řádech tisíců, takže příspěvky od studentů začaly převažovat a dnes už tvoří 90 % obsahu. Stránka už žije víc vlastním životem a není tolik závislá na mně, což je dobře.

 

 

Jaké memy od fanoušků ti udělají největší radost? Vybíráš které příspěvky zveřejníš?

Většina mi dělá radost, protože je to dobrý pocit, když vytvoříte něco, co má ohlas, že se do toho chtějí další studenti zapojit. Musím to ale třídit, zhruba třetinu vyřadím.

Jaká kritéria musí potenciální příspěvek splňovat, aby se objevil na stránce?

Minimálně vyřazuji příspěvky, protože mi přijdou málo vtipné, studenti VŠE mají smysl pro humor na velmi dobré úrovni. Snažím se vyhnout vyřizování účtů s učiteli, i když občas mi ty narážky přijdou trefné, navíc jen minimum vyučujících je známých na celé VŠE. A pak samozřejmě vyřazuji vulgární a vysloveně pohoršující příspěvky.

Setkal ses s negativními reakcemi?

Akorát od Facebooku, zrovna nedávno mi smazali příspěvek, protože odporoval zásadám komunity. Šlo o screen z MS Teams, kde měl někdo jako profilovku Hitlera a použil tlačítko „zvednout ruku“. Působilo to trochu morbidně, ale podle mě to nejde v žádném případě brát jako něco vážného.

Je mi nicméně jasné, že někteří učitelé nebo studenti nemusí být úplně nadšení z toho, že si dobírám některé nešvary na VŠE nebo zlehčuji některé problémy. Každý máme jiné hranice pro humor a jiný vkus a pořád drtivě převažují ty pozitivní reakce.

Setkal ses taky s nějakou reakcí z řad učitelů?

Určitě, vím, že mezi sledujícími jsou i někteří děkani a občas mi něco prosdílí i přímo některé katedry. Z toho mám velkou radost, že to baví nejen studenty. Dokonce jsem se doslechl, že některé výtvory se dostaly i do prezentací ve výuce.

Jaké máš se stránkou plány do budoucna?

Asi bych tu stránku někomu rád předal v horizontu půl roku až roku. Ideálně někomu, kdo by to víc oživil a třeba přidal i něco svého, ale těžko se vzdává vlastního výtvoru.

Preferuješ výslovnost [mím], [mímí] nebo snad jinou?

[Mím], ale nebráním se ani buranskému a počeštělému [MEME].

 

Foto: facebooková stránka Vysoká škola MEMEkonomická (David Be, FHS UK Memes)

Mohlo by tě zajímat: