Spolupráce s Uberem je hodně dynamická. Firma se neustále vyvíjí

11. 4. 2019 | | Kariéra L. Hes a J. Hon

Lukáš Hes a Jakub Hon jsou absolventi Vysoké školy ekonomické (VŠE), kteří začali podnikat v rámci donáškové služby Uber Eats. Ta se minulý rok dostala také do Prahy. Náplní jejich podnikání je organizace vlastní flotily řidičů. Vyzpovídali jsme je, jak vypadalo jejich studium a podnikatelské začátky v xPORTu, jaké to je být obchodním partnerem Uberu a jak se člověk vůbec dostane k vlastní flotile vozů.

Jaký obor jste na VŠE vystudovali?

Lukáš: Bakaláře jsem vystudoval na Národohospodářské fakultě (NF). Na magistru jsem se rozhodl k NF přidat ještě obor učitelství na Fakultě financí a účetnictví (FFU). Nejednalo se o vedlejšku, ale o druhý hlavní obor, takže můj absolventský titul je Ing. et Ing. Když jsem končil bakaláře, toužil jsem k němu něco přidat. Přemýšlel jsem přímo nad pedagogikou. Je však těžké stát se vystudovaným učitelem, pokud se zabýváte pouze ekonomií. Tak jsem se rozhodl pro učitelství na VŠE.

Jakub: Bakaláře jsem také vystudoval na NF na oboru Národní hospodářství. Byla to ale doba rozporů na fakultě a tehdy odešlo ze školy hodně učitelů, které jsem měl rád. Protože jsem během toho pracoval na full-time, rozhodl jsem se odejít. Později jsem se přihlásil do Holandska na University od Groningen a magistra jsem si dodělal tam. V Holandsku jsem vystudoval Strategický a inovační management.

Lukáši, přemýšlel jsi, že bys po škole začal učit?

Lukáš: Původně jsem to plánoval, dokonce jsem měl i praxi. Když ale začnete učit, musíte pak devět měsíců zůstat ve třídě, kterou máte na starosti. Já rád hodně cestuji. Necítím se na to, abych devět měsíců zůstal přikovaný v Praze. Na naší škole jsem taky nemohl zůstat učit, jelikož se jedná o učitelství ekonomických předmětů pro střední školy. Napadlo mě pokračovat jako doktorand, ale hodně nerad píšu. Možná k tomu ale jednou dojde.

Pracovali jste již během školy?

Lukáš: To jo, například v rámci vedlejšky. Jako vedlejšku jsem měl Ekonomickou žurnalistiku, a tam jsme měli možnost psát pro časopis Hospodářské komory ČR. Dokonce jsme vytvořili nový interní časopis pro členy komory, jmenoval se myslím „Komora v kostce“ a měl kolem 8 stran. Tam jsem psal necelý rok. Pak jsem měl praxi v rámci učitelství. Samozřejmě jsem měl také nějaké brigády, například jsem jezdil s Uberem.

Jakub: Má první pracovní zkušenost byla v organizaci AISEC. Pak jsem chvíli pracoval v Zuno bance, ta pak ale zkrachovala. Přes kamaráda jsem se následně dostal do jedné společnosti z oblasti zdravotní péče, kde jsem měl nejprve na starosti analytickou divizi, později také prodej jednoho z produktů.

Jak jste se dostali k Uberu a do xPORTu?

Lukáš: V Uberu jsem byl jeden z prvních registrovaných řidičů v Praze. Jelikož jsem měl vlastní auto, považoval jsem to za dobrou šanci vydělat si peníze. Mohl jsem si vybrat, kdy chci jezdit, a peníze za to člověk dostal docela slušné. Pro studenta s autem to byla ideální brigáda. Jezdil jsem podle toho, kolik jsem potřeboval peněz. Když jsem byl nasuchu, jezdil jsem hodně. Když jsem měl peněz dost, tak jsem naopak nejezdil vůbec. Pokud jsem například ve čtvrtek zjistil, že potřebuji peníze, tak jsem celý víkend jezdil a další týden se ze mě stal boháč.

Jakub: Ještě v Holandsku jsme si s jedním kamarádem řekli, že po škole nastartujme vlastní business, SALESDOCk. Chtěli jsme pomáhat jiným firmám s prodejem jejich produktů. S tímhle nápadem jsme se přihlásili do xPORTu. Teď pomáháme jiným startupům v xPORTu růst.

Jak jste se dostali k Uber Eats?

Lukáš: Když jsem skončil školu, nejprve jsem nastoupil do Delloitu. Po devíti měsících jsem ale odešel úplně zničený a vrátil jsem se k ježdění. Po půlroce jsem začal prodávat probiotika v jedné firmě. Přes kamaráda jsem se pak dostal do startupu SALESDOCk, jednoho z projektů v xPORTu. Tam jsem potkal Jakuba a dohodli jsme se, že začneme s Uber Eats.

Jakub: Když vlastníte startup, nemáte zajištěný úspěch, někdy se daří víc, někdy méně. Proto jsem si k SALESDOCKu chtěl přidat ještě další business, který by byl stabilní. Napadl mě Uber. Měl jsem tam vlastní flotilu aut a řidičů, kteří pro mě jezdili. Jednou se mi ozval kamarád z Uber Eats, že potřebují pomoct s náborem kurýrů a jestli jim nepomůžu. Tak jsem souhlasil. Věděl jsem, že Lukáš jezdil jako šofér v Uberu, proto jsem se obrátil na něj a nabídl mu, jestli se ke mně nepřidá. Společně jsme pak založili flotilu na Uber Eats.

Jak konkrétně vypadá náplň vaší práce?

Lukáš: Nejsme přímo zaměstnanci Uberu, fungujeme pouze jako jejich dodavatel, konkrétně flotilový partner. Pokud totiž chcete jezdit jako řidič, ale nemáte na to koncesi, kterou není úplně jednoduché sehnat, tak máte možnost nechat se zaměstnat pod koncesí nějaké firmy. My jsme přesně taková firma, dokonce největší v rámci Uber Eats. Od začátku srpna, když jsme začínali, jsme nabrali kolem šest set kurýrů. Hodně jich ale za tou dobu samozřejmě odešlo. Navíc ne všichni jsou aktivní. Někteří jezdí každý den, jiný zas pouze jednou do měsíce.

Jakub: Spolupráce s Uberem je hodně dynamická. Ta firma se sama stále vyvíjí a to, co platí dnes, nemusí platit zítra. Uber ještě pořád zjišťuje, jak nejlépe podnikat v podmínkách České republiky a otevírat trh. To hodně ovlivňuje taky naší práci. Na personální úrovni je ta spolupráce ale opravdu výborná.

Uber měl v poslední době hodně problémů spojených s pravidly taxislužeb. Týká se to taky Uber Eats?

Lukáš: Tím, že vozíme jídlo, nám naštěstí podobné problémy nevznikají. I klasický Uber má své problémy s Magistrátem a Ministerstvem financí vyřešené a do budoucna by měl být tento business bezproblémový.

Nevidíte konkurenci v jiných donáškových službách, jako například Dáme jídlo?

Jakub: To je spíš otázka na Uber, ale určitě ano. Je to konkurence, která poskytuje stejnou službu. Když se na to ale podívám z pohledu zákazníka, který využívá jak Uber Eats tak Dáme jídlo, Uber Eats má podstatně rychlejší donášku a neúčtuje si zbytečné přirážky a limity do ceny objednávky.

Lukáš: Uber Eats je celosvětově známá služba. Ze začátku ji využívali hlavně cizinci, postupem času ji stále víc využívají i Češi. Stále je to ale relativně nová služba, která ještě nezačala s pořádným marketingem. Pořád ještě nepřišel ten čas, aby zahltila celou Prahu reklamou. Možná k tomu dojde, ale to se ještě ukáže.

Pokud přemýšlíte nad práci v Uber Eats, ozvěte se na kuryri.ubereats@gmail.com nebo stačí jednoduše kliknout na tento odkaz.

Foto: archiv L. Hese a J. Hona, zpravy.aktualne.cz

 

Mohlo by tě zajímat: