Na Facebooku je většina vysokoškoláků, Twitter má jen jeden z deseti
Studentský životBez sociálních sítí se obejdou jen čtyři procenta českých
vysokoškoláků, nejvíce studentů se přitom sdružuje na Facebooku a
LinkedInu. Ukázal to průzkum poradenské společnosti PwC, která se
zaměřila hlavně na chování posluchačů ekonomických vysokých škol.
Podle šetření „PwC Studentský barometr“ je na některé ze
sociálních sítí 96 procent respondentů. Pro většinu z nich je přitom
synonymem sociální sítě Facebook – na tom se vede profil 92 procent
všech účastníků šetření. Třetina vysokoškoláků využívá profesní
síť LinkedIn a jen 9 procent Twitter.
„Zejména u LinkedInu pozorujeme proti loňsku znatelný nárůst.
Studenti si uvědomují, že sociální sítě dávno nejsou jen pro zábavu,
ale že jim mohou být velmi užitečné i při budování kariéry,“
komentuje partner PwC v Česku Václav Prýmek.
Zmíněný Facebook nehraje v posledních letech roli jen osobní
prezentace, stále více se sem přesouvá i „školní“ komunikace. Namísto
někdejší stránky Spolužáci.cz se studenti jednotlivých fakult, oborů a
kurzů organizují ve facebookových skupinách, kde probírají obsah
přednášek, zkušenosti ze zkoušek nebo se domlouvají na semestrálních
projektech. V případě VŠE Facebook také do jisté míry nahradil server
vseborec.cz, protože část zápisků a informací si sdělují v již
zmíněných skupinách.
Práci v organizacích nahrazují brigády
Součástí výzkumu byl i dotaz, jaké zdroje informací čeští
vysokoškoláci nejčastěji využívají. 22 procent jich uvedlo, že už
tištěná média vůbec nesledují, 68 procent respondentů čte papírové
noviny a 46 procent časopisy. Za studentská média je ochotna zaplatit jen
pětina dotázaných, další zhruba třetina si je přečte, pokud je získají
zadarmo.
Podle šetření zná 86 procent studentů na své škole nějakou
studentskou organizaci, ale jen 26 procent studentů je členem nějaké
z nich. Proti tak aktivní zapojení klesá, loni se ke členství například
přihlásilo 30 procent dotázaných. „Kvůli obavám ze situace na trhu
práce řada studentů volí radši brigádu než práci pro studentskou
organizaci,“ myslí si Prýmek. Ten přitom zdůrazňuje, že aktivní
činnost může studentům naopak později při výběru „skutečné“ práce
naopak přinést body navíc.
Aktuálního průzkumu se zúčastnilo přibližně 750 studentů a
čerstvých absolventů. Více než polovina byla z pražských univerzit a
vysokých škol a přes pětinu respondentů tvořili brněnští studenti.
Jak jste na tom vy, nahradili jste „Borce“ Facebookem? A máte
Twitter či LinkedIn? Podělte se o své zkušenosti v diskuzi pod
článkem.
ČTĚTE TAKÉ:
- Na
pohovor si připravte krátké pravdivé příběhy o sobě - Zvládnete
vytvořit novou a originální deskovku? Tip na předmět - Klub
přátel účetnictví by měl stmelovat lidi na první fakultě - Díky
falešné studentské unii teď vzniká skutečná