Hyperloop umožní cestu z LA do San Francisca za 35 minut
NezařazenéElon Musk, americký miliardář, představil svůj návrh dopravního
systému Hyperloop založeného na kapslích. Ty budou schopny přepravovat
nejen pasažéry, ale i automobily pohybující se v potrubí takovou
rychlostí, že trasa dlouhá 600 kilometrů bude trvat pouhou půlhodinu.
Hyperloop vznikl na základě kombinace vzduchového polštáře a
magnetického lineárního urychlovače, který funguje jako pohon. Celý
systém tvoří dvě nízkotlaké trubice o průměru 2,3 metru (uvažuje se
i o nákladní verzi o průměru 3,3 metru), ve kterých se pohybují
dopravní kapsle.
Pohyb jednotlivých kapslí umožňují lineární elektromotory umístěné
na stěnách tubusu (jedná se zhruba o 1 procento délky potrubí). Počítá
se s tím, že budou rozmístěny tak, aby se kapsle pravidelně urychlovala.
Maximální rychlost, kterou kapsle může dosáhnout, bude činit kolem
1200 kilometrů za hodinu.
Jednotlivé kapsle mají 28 ližin, které umožňují pohyb na vzduchovém
polštáři. Součástí kapsle bude také kompresor. Ten zabraňuje, aby kapsle
fungovala jako píst a stlačovala vzduch před sebou, což by vedlo
k radikálnímu snížení rychlosti. Ale kompresor neslouží jenom
k odsávání vzduchu před kapslí, ale také k vytváření vzduchového
polštáře. Kapsle budou vypouštěny průměrně v minutových intervalech.
Systém je koncipován na 40 kapslí.
Potrubí se umístí na sloupy vzdálené od sebe zhruba třicet metrů a
vysoké šest metrů a bude složeno ze dvou tubusů, každý pro jeden směr
jízdy. První potrubí se plánuje mezi Los Angeles a San Franciskem. Cesta
mezi těmito městy je odhadována na circa 35 minut.Pro osobní dopravu má
vzniknout kapsle, která pojme až 28 cestujících. V případě nákladní
kapsle se počítá s přepravou až tří automobilů. Projekt trasy z Los
Angeles do San Franciska vyjde v přepočtu na 120 miliard korun. První testy
proběhnou nejdříve za čtyři roky.
Výhodou celého projektu se stane jeho energetická samostatnost.
V určitých úsecích trasy budou nad tubusy umístěné solární panely,
které dodají nejenom energii pro samotný provoz, ale i pro baterie
využitelné při případném nočním provozu.